Sahabat Sejati

Tuesday 1 December 2015

Yayasan Amal Malaysia Pahang: Perasmian bot bantuan banjir

Segala puji bagi Allah, Tuan empunya dunia ini yang sentiasa tahu berbuat baik terhadap para hamba-Nya. 


Kelmarin, Yayasan Amal Malaysia Cawangan Pahang (YAMP) telah mengadakan acara ringkas perasmian bot untuk bantuan mangsa banjir, bertempat tepi tebing Sungai Pahang berhampiran Chenor. Majlis tersebut telah disempurnakan sendiri oleh pengerusi YAMP dengan ucapan ringkas dan bacaan doa memohon semoga dipermudahkan dalam semua urusan. Sejurus selepas itu diadakan pula pandu uji menyusuri Sungai Pahang dalam beberapa kilometer.  Ini untuk memastikan bot tersebut benar-benar bersedia untuk digunakan apabila tiba masanya nanti. 

Sebenarnya bot yang lengkap dengan enjin dan lain-lain eksesori ini adalah hasil sumbangan orang ramai. Alhamdulillah ,tidak sampai sebulan kempen infaq dilancarkan, ia telah mencapai jumlah yang diperlukan.  Justeru, saya dapat merasakan betapa besarnya harapan para penderma agar ia dapat digunakan dengan semaksimum yang mungkin di musim banjir. Insya-Allah, amanah tersebut akan kami pikul di bahu dengan sebaiknya. Mudah-mudahan Allah SWT membalas kemurahan hari mereka dengan ganjaran pahala yang besar. 


Firman Allah SWT: “Siapakah yang mahu memberi pinjaman kepada Allah (dengan) pinjaman yang baik, maka Allah akan melipatgandakan untuk mereka (balasan) pinjaman itu, dan dia akan memperolehi pahala yang banyak.” (al-Hadid: 11) 

Dalam ayat ini disebutkan dengan “memberi pinjaman kepada Allah”. Apakah yang difahami dengan lafaz tersebut? Apakah Allah SWT memerlukan sesuatu daripada makhluk-Nya. Bukan begitu maksudnya. Istilah pinjam di dalam ayat tersebut hanya satu kepelbagaian tawaran Allah terhadap hamba-Nya agar membanyakkan usaha usaha berbuat kebajikan pada jalan Allah. Pinjaman juga bermakna pengorbanan derma, infaq, sumbangan, sedekah dan sebagainya. Di dalam maksud yang lain, setiap pinjaman perlu dibayar. Maknanya Allah pasti akan membayar semula “pinjaman’ seseorang kepada-Nya. 

Seseorang yang menderma walau sebanyak mana pun tidak akan menyusutkan hartanya, malahan akan bertambah banyak. Tidak pernah ada istilah jatuh miskin kepada yang menderma. Analoginya mudah. Sebatang pohon yang dicantas tunasnya akan menumbuhkan lebih banyak tunas yang baru. Demikianlah harta yang diinfaqkan.  

Dunia ini adalah ladang akhirat. Bagaimana kita menyemai benih, begitulah kita akan menuai hasilnya. Jika baik dan betul semaian kita, maka baiklah hasil yang akan dituai nanti. 


##Terima kasih daun keladi, kepada tuan rumah, sahabat Ustaz Ramli di atas jamuan nasi dengan patin masak tempoyak yang cukup 'femes' di Chenor itu. Insya-Allah, sedapnya sehingga menghirup kuah... 

3 comments:

paridah said...

Assalam...YAM PHG..sudah bersedia dgn bot penyelamat utk kegunaan musim banjir nanti..tahniah..setiap bakti murni yg ditaja pasti ramai yg prihatin n turut ingin menyumbang..
sedapnya masak tempoyak patin chenor..

LYAfrina said...

alhamdulillah..
atleast dpt mbntu n memudahkan apabila tba musim banjir nanti

Nazihah@Jiha said...

Alhamdulillah :)

Post a Comment