Sahabat Sejati

Monday 9 November 2015

Entahlah, tanpa tajuk...

Tiada kena-mengena dengan politik (sumber: Whatsapp)

Seorang sahabat berkongsi foto ini di dalam whatsapp group kami. Saya lihat ramai yang membalas dengan icon ibu jari menunjuk ke atas, tanda bagus dan bersetuju. Saya, pada asasnya juga bersetuju dengannya. Memang benar yang akan menguruskan jenazah kita tentunya yang seagama dan seaqidah, yang akan membacakan Fatihah dan Yaasin juga yang seagama dan seaqidah, yang akan mentalqinkan pun sama. Tiada siapa pun menafikannya.

Tetapi saya cuba melihat dari sisi pandang yang lain. Lalu saya menjawab: 
"Amatlah tidak cerdik jika kita mengharapkan mereka (bukan Islam) melakukan itu untuk kita. Sedangkan keber-adaan mereka di dunia ini adalah untuk kita sama saling mengenal. Begitu juga sebagai ujian untuk kita, sejauh mana kesungguhan kita berdakwah kepada mereka, seterusnya sama-sama berada di atas jalan yang lurus lagi benar. Wallahua`lam." 

Fikir-fikir.

Ya Allah, tunjukkanlah kami jalan yang lurus. Jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat. Bukan jalan orang-orang yang Engkau murkai dan bukan juga jalan orang-orang yang sesat. Aminn..  

2 comments:

paridah said...

ASSALAM IDEOLOGI TIDAK ADA KEBA MENGENA DGN AKIDAH YANG MENJATI DI JIWA...SYUKUR ALHAMDULILLAH...WALAU SIAPAPUN KITA XBOLEH BERGOLEK SENDIRI KE KUBUR PABILAH DH JENAZAH...

abuikhwan said...

Salam kak paridah,
Terima kasih tidak jemu berkunjung ke soni..cuma jawapan saya kepada shbt yg itu berkisar kpd peranan kita kepada mon muslim..

Post a Comment