Sahabat Sejati

Wednesday 23 September 2015

Sirah haji Rasulullah saw (1)

 Foto hiasan (sumber)

Muslim meriwayatkan daripada Jabir bin Abdullah ra.:

Selama 9 tahun Rasulullah saw tidak menunaikan haji. Selepas itu, pada tahun ke 10 hijrah, diisytiharkan kepada orang ramai bahawa Rasulullah saw akan menunaikan haji. Maka ramai manusia datang berkumpul di Madinah. Mereka ingin menyempurnakannya bersama Rasulullah saw dan melakukannya seperti yang baginda lakukan. Lalu kami keluar bersama Baginda sehingga sampai di Zulhulaifah. Di situ Asma` binti Umais melahirkan Muhammad bin Abu Bakar, lalu beliau menghantar utusan menemui Rasulullah saw bertanya: "Apa yang perlu aku lakukan?" Jawab baginda: "Mandilah, sumbatlah(1) dan ikatlah dengan kain dan berihramlah". Lalu Rasulullah saw sembahyang di masjid dan kemudian menunggag al-Qaswa`(2). Apabila sampai di al-Baida`, saya melihat sejauh mata memandang di hadapan saya terdapat penunggang unta dan pejalan kaki. Di sebelah kanan Baginda pun begitu, begitulah di sebelah kirinya, dan begitu jua di belakangnya. Ketika itu Rasulullah saw berada di tengah-tengah kami dan al-Quran diturunkan kepada Baginda. Dialah yang mengetahui takwilnya. Apa yang Baginda lakukan, kami juga melakukannya, lalu Baginda mengangkat suara bertalbiyah:

 "Ya Allah! Aku datang kepada-Mu, aku datang kepada-Mu dan tiada sekutu bagimu, aku datang kepada-Mu. Sesungguhnya pujian, kenikmatan dam kekuasaan milik-Mu, tiada sekutu bagi-Mu."  

Maka orang ramai pun bertalbiyah dengan talbiyah ini dan Rasulullah saw tidak melarang tindakan mereka. Rasulullah saw sentiasa bertalbiyah. Jabir berkata: "Kami tidak berniat kecuali haji dan kami tidak tahu umrah. Sehinggalah kami sampai ke Baitullah bersama Baginda, Baginda mencium rukun Hajarul Aswad, berlari anak tiga kali dan berjalan aki empat kali (pusingan tawaf), kemudian Baginda pergi ke Maqam Ibrahim dan membacakan:

"Dan jadikanlah Maqam Nabi Ibrahim itu tempat sembahyang." (al-Baqarah: 125)

Kemudian Baginda bersembahyang dengan menjadikan maqam di antaranya dengan Baitullah (maqam berada di tengah). Baginda membaca dalam dua rakaat tersebut surah al-Ikhlas dan surah al-Kafirun. Kemudian Baginda kembali ke rukun Hajarul Aswad lalu menciumnya. Kemudian keluar ke pintu menuju ke Shofa. Apabila hampir ke Shofa, Baginda membaca:

"Sesungguhnya as-Shofa dan al-Marwah itu adalah sebahagian dari syiar agama Allah." (al-Baqarah: 158)

Baginda berkata: "Aku memulakan dengan apa yang dimulakan oleh Allah". Lalu memulakannya dengan Shofa dan memanjatnya sehingga nampak Baitullah lalu menghadap kiblat dan mentauhidkan Allah dan bertakbir. Baginda berkata:

"Tidak ada Tuhan melainkan Allah yang Maha Esa dan tiada sekutu bagi-Nya. Bagi-Nyalah kerajaan dan pujian, dan Dia Maha Berkuasa atas segala sesuatu. Tidak ada Tuhan melainkan Allah yang Maha Esa, yang telah membenarkan janji-Nya, membantu hamba-Nya, mengalahkan tentera ahzab dengan seorang diri,"

Kemudian Baginda berdoa di antara Shofa dan Marwah. baginda mengucapkan doa tersebut sebanyak tiga kali. Kemudian Baginda turun menuju ke Marwah. Di Marwah, Baginda melakukan apa yang telah dilakukan di Shofa. Sehingga apabila sampai di tengah wadi (lembah), Baginda berlari anak. Apabila kami sampai di lembah, Baginda berjalan sehingga sampai di Marwah. Baginda melakukan di Marwah apa yang dilakukan di atas Shofa, sehingga pada akhir tawafnya di atas Marwah Baginda bersabda:

"Jika aku tahu sejak mula lagi, nescaya aku tidak akan membawa al-hady (binatang yang disembelih oleh orang yang mengerjakan haji), dan aku akan menukarkan hajiku ini kepada umrah. Sesiapa di kalangan kamu yang tidak mempunyai binatang sembelihan, maka dia hendaklah bertahallul dan menjadikannya umrah." Lalu Syuraqah bin Malik bin Ju`syum bangun dan berkata: "Wahai Rasulullah! Apakah untuk tahun ini sahaja ataupun untuk selama-lamanya?" Lalu Nabi saw memasukkan jarinya ke dalam jarinya yang lain, sabdanya: "Umrah masuk ke dalam haji, umrah masuk ke dalam haji. Bahkan ia adalah untuk selama-lamanya."

Nota Kaki

(1) Disumbatkan sesuatu di tengahnya, kemudian diambil kain yang panjang yang diletakkan di tempat darah dan diikatkan kedua belahannya di hadapan dan di belakang untuk mengelakkan darah mengalir.

(2) Nama unta Nabi saw

(Sumber: Kitab Fiqh al-Manhaji Jilid 1 & 2) 

Bersambung...

2 comments:

paridah said...

ASSALAM...PERKONGSIIAN ILMU YG AMAT BERMENAFAAT...TKSH.
SALAM IDIL ADHA MAAF ZAHIR BATIN.

abuikhwan said...

Salam kak paridah,
Semoga bermanfaat. Salam aidil adha juga buat akak sekeluarga

Post a Comment