Sahabat Sejati

Wednesday, 23 September 2015

`Aidul Adha Mubarak 1436H


Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar Walillah Ilham. 

Alunan takbir bergema di udara. Alunan membesarkan Allah SWT yang tiada sebarang sekutu bagi-Nya. Kita meraikan `Aidul Adha yang diberkati, yang berkait dengan pengorbanan Nabi Ibrahim al-Khalil dalam menjalankan perintah Allah SWT dan kesabaran serta kepatuhan Nabi Ismail as. Oleh itu, marilah sama-sama kita meraikannya dengan penuh kesyukuran, kehambaan dan keimanan kepada Allah SWT sebagaimana yang ditunjukkan oleh kedua-dua hamba-Nya yang mulia itu. 

 Allah SWT berfirman: 
“Maka ketika anaknya itu sampai (ke peringkat umur yang membolehkan dia) berusaha bersama-sama dengannya, Nabi Ibrahim berkata: “Wahai anak kesayanganku! Sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku akan menyembelihmu; maka fikirkanlah apa pendapatmu?”. Anaknya menjawab: “Wahai ayah, jalankanlah apa yang diperintahkan kepadamu; Insya Allah, ayah akan mendapati daku dari orang-orang yang sabar”. Setelah keduanya berserah bulat-bulat (menjunjung perintah Allah itu), dan Nabi Ibrahim merebahkan anaknya dengan meletakkan iringan mukanya di atas tompok tanah, (Kami sifatkan Ibrahim – dengan kesungguhan azamnya itu telah menjalankan perintah Kami).” (as-Saffat: 102-103) 

Melalui firman Allah dalam surah as-Saffat ini, dapat disimpulkan betapa kepatuhan dua orang hamba pilihan Allah ini yang bukan sekadar untuk mengorbankan harta, malahan nyawa sekali pun.  Demikianlah kepatuhan yang amat besar dan tinggi nilainya, melebihi kemahuan diri sendiri.

Dengan mematuhi syariat Islam, amalan korban bukanlah setakat menyembelih seekor haiwan korban seperti lembu, kambing, biri-biri atau unta tetapi ia turut menyemai semangat pengorbanan dalam jiwa kita untuk mentaati perintah Allah demi kebahagiaan di dunia dan akhirat. Insya-Allah. 

Di kesempatan ini, saya sekeluarga ingin mengucapkan selamat menyambut hari raya `Aidul Adha kepada semua umat Islam, khususnya kepada pengunjung pondok kecil ABUIKHWAN. Sejujurnya, kunjungan dan sokongan sahabat-sahabat sekelian amat-amat saya harapkan dan saya hargai. Tentunya semua itu menjadi pemangkin semangat untuk saya terus mencoret sesuatu di pondok kecil yang seadanya ini. 

Anda semua adalah sahabat terbaik saya!

4 comments:

Bunda_nora said...

Salam Aiduladha juga dari bunda....

Bunda_nora said...

Salam Aiduladha juga dari bunda....

abuikhwan said...

Salam bunda,
terima kasih atas kunjungan, semoga bergembira dengan aidil adha ini

iryanty ahamad said...

asalamualaikum saudaraa...salam hari raya korban...

Post a Comment