Sahabat Sejati

Sunday 12 July 2015

Lailatul mubarakah, moga ditemukan..


Alhamdulillah, syukur kepada Allah SWT kerana masih memberikan hela nafas untuk kita menjalani kehidupan inidan juga masih diberikan kesempatan untuk memasuki sepuluh Ramadhan terakhir.

Tiadalah kemuncak puasa Ramadhan melainkan pada sepuluh Ramadhan terakhir, yang tiada khilaf berlakunya Lailatul Qadar. Sedangkan khilafnya hanyalah pada malam apakah Lailatul Qadar itu, bilakah masanya. Maka, keluarlah daripada kekhilafan tersebut dengan menghidupkan keseluruhan malam sepuluh terakhir itu. I`tikaf adalah ibadah utama Rasulullah saw sepanjang tempoh tersebut. Ia amalan sunnah yang sangat dituntut.

Satu malam yang penuh berkah, kehangatan rahmat, penuh kebaikan, kesuburan dan keredhaan-Nya. Ia malam yang digandakan kehebatannya. Satu malam yang terlebih baik daripada 1000 bulan. Itulah Lailatul Qadar, lailatul mubarakah yang sejahtera daripada sebarang kecelaan sehinggalah fajar menyinsing.

Allah SWT menganugerahi kita dengan Ramadhan. Menghadiahi kita dengan Lailatul Qadar. Syukurilah kedatangannya. Mahukah kita menemui saat kemulian itu? Apakah kita mahu mensiakan diri dengan kedatangan satu malam yang sangat diburu oleh pencinta-Nya? Berelaklah diri daripada melalaikannya.

Ayuh, jangan bertangguh lagi! Bermula malam 21 sehingga seterusnya adalah masa keemasan tahun ini. Kita tidak mungkin menemuinya pada masa-masa akan datang kecuali dengan izin-Nya. Namun, jika sekarang adalah kesempatan untuk kita menggapainya, maka mengapa perlu untuk melalaikannya? Semoga Allah SWT menemukan kita dengan malam yang berkat itu, serta merahmati, mengampuni dan menyelamatkan kita daripada azab-Nya di hari akhirat kelak…

"Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (al-Quran) pada malam Qadar. Dan tahukah kamu apakah malam Qadar itu? Malam Qadr itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan. Malam itu (penuh) kesejahteraan sampai terbit fajar." (al-Qadar: 1-5)  

Ya Allah, temukanlah kami dengan Lailatul Qadar, aminn..

1 comments:

paridah said...

ASSALAM...SEMOGA ALLAH MENGIZINKAN KITA BERPELUANG MENEMUI MALAM QADAR YG PENUH BERKAH INI...

Post a Comment