Sahabat Sejati

Tuesday 2 June 2015

Kesibukan setiap kali ia menjelang...


Boleh dikatakan hampir setiap malam kebelakangan ini saya dan beberapa rakan berada di Pusat Tarbiyah. Banyak perkara yang perlu disusun untuk pengisian pada bulan Ramadhan nanti. Sebenarnya ia adalah perkara biasa pada setiap tahun tatkala menjelang bulan yang mulia ini. Saya percaya, bukan hanya di tempat saya, malahan di kebanyakan tempat kondisinya sama. Masing-masing mahu mencari setiap ganjaran lumayan yang dijanjikan dalam bulan Ramadhan al-Mubarak ini.    

Banyak program yang telah dirangka untuk dilaksanakan sepanjang ramadhan. Manakala beberapa tugasan telah pun saya terima, termasuk perlu menyiapkan artwork banner ucapan ramadhan dan kad ucapan hari raya YB Adun tempat saya serta artwork taqwim ifthar Ramadhan. Pagi tadi pula saya menerima panggilan daripada seorang sahabat yang meminta agar menyiapkan satu artwork banner dan poster untuk program 'Ceramah Perdana Di Ambang Ramadhan" yang akan disampaikan oleh al-Fadhil Ustaz Datuk Abu Hasan Din al-Hafiz. Ahh, dengan senang hati saya menerimanya.

Selain itu, satu program daurah ramadhan yang mana saya telah diamanahkan untuk mengetuai jawatankuasa promosi. Saya telah pun merangka kerja-kerja promosi, selain banner dan poster, insya-Allah saya akan cuba membuat promosi melalui klip video. Doakan agar saya dapat menyiapkannya. Program Daurah Ramadhan 1436H adalah program sehari untuk mengupas isi kandungan kitab at-Takrirat as-Sadidah, iaitu penjelasan hukum berkaitan puasa. Alhamdulillah, dua orang ustaz yang diakui keilmuannya bersetuju untuk mengambil bahagian sebagai panelis.

Dalam kesibukan menyusun program-program, saya tidak lupa untuk mengulangkaji berkaitan fiqh puasa. Semuanya untuk menyegarkan ingatan sebagai langkah persediaan. Hukum-hukum berkaitan penggunaan inhaler samada mulut atau hidung, endoskop perut, penggunaan ubat titis pada hidung dan telinga, suntikan pada otot dan sebagainya. Semuanya isu-isu yang perlu diberi perhatian.

Walaupun kelaziman begini pada setiap tahun setiap kali hampirnya ramadhan, namun kesibukan yang digelar kesibukan itu bukanlah kesibukan pada hakikat yang sebenar. Bahkan ia adalah peluang untuk menambah-nambah amal kebajikan, insya-Allah. 

##Ahlan wa sahlan wa marhaban ya Ramadhan! 

2 comments:

paridah said...

assalam...menjelang ramadan yg mulia sibuk sesangat ya ustaz...nak reka artwork yg cantik lagi memuaskan hati ramai ya...didoakan semua urusannya berjalan lancar sambil menambah pahala yg banyak mengalu-alukan tibanya bulan yg dinanti.

iryantyismail said...

asalamualaikum saudara....:-)) salah satu bulan yang sering ditunggu oleh umat islam seluruh dunia selain syawal....dah terasa rasa aura puasa...

Post a Comment