Sahabat Sejati

Monday, 29 June 2015

Catatan 11 Ramadhan

“Allahu Akbar! Allahu Akbar!” Azan di Radio Malaysia Pahang menandakan masuknya waktu berbuka puasa bagi Kuantan dan kawasan-kawasan yang sewaktu dengannya.

Sabda Rasulullah saw:
“… Bagi orang yang berpuasa itu dua kegembiraan. Kegembiraan semasa berbuka puasa, dan kegembiraan semasa bertemu Tuhan-Nya…” [Riwayat Muslim, Ahmad, al-Nasa'ie dan Ibn Majah]

Keseronokan berbuka puasa kerana hidangannya mungkin lebih kreatif dan pelbagai. Keseronokan yang lebih ketara adalah kerana makan bersama, serta makan dengan sebenar-benar lapar dan dahaga.

Manakala kegembiraan kedua ialah ketika bertemu dengan Allah SWT. Bagaimana kondisinya? Tidak terbayang di ruangan mata dan tidak terjangkau dek fikiran yang dangkal ini. Semuanya di dalam pengetahuan-Nya.

Hari ini telah masuk hari yang ke sebelas umat Islam berpuasa. Bermakna kita telah pun menghabiskan ‘semester’ pertama Ramadhan, atau dengan kata lain telah sepuluh hari pertama Ramadhan berlalu. Bagaimana keadaan puasa kita di sepuluh hari pertama tersebut, adakah ia telah merubah tingkah laku kita menjadi semakin baik. Kita sendirilah yang dapat menjawabnya kerana nilaiannya terletak pada diri sendiri.

Puasa tahun ini

Tahun ini kami tinggal bertiga menjalani suasana Ramadhan di rumah. Anak ketiga saya, acik Adawiyah telah pun tinggal di asrama bermula awal tahun yang lalu. Mengikuti jejak abang dan kakaknya yang turut menetap di asrama apabila bersekolah di peringkat menengah.

Berpuasa berdua, saya dan ummu Ikhwan berbuka dengan menu yang sekadarnya. Selera sekarang (orang tua?) tidaklah sama seperti selera zaman budak-budak dahulu. Dulu zaman budak-budak semuanya boleh ditelan, sekarang? Hmm, terlebih makan sedikit mulalah datang penyakit yang bermacam-macam.

Manakala ‘si kecil Haikal’ yang istimewa itu cuma menumpang gembira berbuka bersama-sama. Haikal tidak berpuasa, tentulah dia-kan istimewa!

Ada sahabat yang prihatin bertanya, “mengapa saya sering menulis si kecil Haikal yang istimewa. Apakah keistimewaannya? Bukankah semua anak-anak adalah istimewa? Nantilah saya coretkan kisahnya.

Terawih di surau taman perumahan saya tahun ini diimamkan oleh imam tahfiz dari Kemboja. Sedap bacaannya, ala-ala Syeikh Sa’ad Said al-Ghamidi gitu! Terpana dengan alunan merdu suaranya mengalunkan bait-bait Kalamullah. Cemburu memutik dihati, sedangkan saya tiada kelebihan itu. Tak apa, cemburu dan iri hati yang dibenarkan. 

Seperti Ramadhan tahun-tahun yang sebelumnya, saya suka berterawih dari satu masjid ke satu masjid. Bukannya apa, sekadar untuk merasai kelainan. Bersolat sambil memerhati persekitaran dan meluaskan pandangan dari lantai kepada Imam dan pemberi tazkirah yang bertugas.

Sebahagian surau dan masjid bersolat terawih sebanyak 20 rakaat, ada pula 8 rakaat dengan slot tazkirah selepas 4 rakaat. Bagus juga. Sekurang-kurangnya mengambil peluang dengan kehadiran jemaah yang ramai lebih berbanding sebelas bulan yang lalu. Disamping itu juga bolehlah berehat sebentar menghilangkan lenguh-lenguh sendi. Kalau dulu, dua puluh rakaat terawih senyum sahaja. Sekarang ini, lapan rakat pun sampai mengurut lutut. Itulah bukti dan tanda saya sudah berusia (tua?).  

Apa pun, samada 8 rakaat atau 20 rakaat tidak perlu menjadi satu perbalahan. Sesiapa mahu buat 8 rakaat silakan, yang mahu 20 rakaat pun silakan. Sesiapa buat banyak, maka ganjaran yang diperolehi juga banyak.  

Isu solat terawih

Dalam isu solat tarawih ini. Rasulullah saw tidak pernah menetapkan berapa rakaat yang perlu dilakukan. Malahan Rasulullah menggalakkan umatnya untuk bersolat sunat berterus-terusan tanpa ada batasan. Imam Bukhari dan Muslim dalam Kitab Sahihnya merekodkan bahawa Ibnu Umar berkata, “Rasulullah saw bersabda: "Bersolatlah kamu dua rakaat-dua rakaat (berulang-ulang) dan jika kamu bimbang akan terbitnya waktu subuh maka bersolatlah witir satu rakaat sebagai penutup”.

Ahli Madinah yang tahu mengenai perkara ini, tidak pernah mengehadkan jumlah rakaat dalam solat tarawih mereka. Menurut Imam Malik pada zaman beliau iaitu di penghujung kurun pertama dan awal kurun kedua Hijrah, beliau dapati ahli Madinah melaksanakan solat tarawih dengan bilangan 36 rakaat dan tiga rakaat witir.

Kenyataan ini disokong Daud bin Qois iaitu seorang tabien di dalam Fathul Bari, yang dinukil Imam Ibnu Hajar As-qolani. Beliau berkata, “Aku menjumpai orang pada zaman pemerintahan Aban Ibnu Usman dan Umar Ibnu Aziz di Madinah. Mereka melaksanakan solat tarawih dengan 36 rakaat dan tiga rakaat witir. Berdasarkan hujah di atas, kita dapati bahawa Nabi Muhammad saw tidak ada menetapkan sebarang rakaat untuk melaksanakan solat sunat tarawih. Cuma, sunnah yang dianjurkan adalah 11 rakaat termasuk witir. Ini bertepatan dengan satu hadis yang direkodkan Imam Bukhari dalam Sahihnya. Saiyidatina `Aisyah berkata, “Tidak pernah Baginda melaksanakan solat malamnya pada Ramadan mahupun pada bulan lain melebihi sebelas rakaat.”

Dalam menyelesaikan perbalahan mengenai jumlah rakaat ini. Imam Ibn Taimiyah berkata, “(Seseorang) boleh bersolat tarawih 20 rakaat sebagaimana yang masyhur dalam mazhab Ahmad dan Syafie. Boleh juga bersolat 36 rakaat sebagaimana yang ada dalam mazhab Malik. Boleh bersolat 11 rakaat atau 13 rakaat. Semuanya adalah baik. Banyaknya jumlah rakaat atau sedikitnya bergantung kepada lama atau pendeknya bacaan.”

Beliau menambah, "Yang paling utama ialah perbezaan ini adalah kerana mengambil kira perbezaan keadaan orang yang solat. Jika mereka kuat mereka boleh melakukan 10 rakaat ditambah dengan tiga rakaat witir sebagaimana yang diperbuat Rasulullah pada Ramadan dan di luarnya, maka inilah yang lebih utama. Jika mereka mampu, mereka boleh melakukan 20 rakaat, maka ini adalah afdal dan inilah yang dilakukan oleh kebanyakan kaum Muslimin, kerana ia adalah pertengahan antara 10 dan 40. Dan jika seseorang itu bersolat dengan 40 rakaat, maka itu pun boleh, atau dengan jumlah yang lain turut diizinkan. Barang siapa menyangka bahawa qiyam Ramadan itu terdiri dari bilangan tertentu, tidak boleh lebih dan tidak boleh kurang, maka dia sudah salah." (Majmuk al-Fatawa 23/113; al-Ijabat al-Bahiyyah 22; Durus Ramadhan 48)

Oleh itu, tidak perlu kita berbalah dan berpecah dalam perkara sunat (solat terawih) sedangkan menjaga kesatuan umat Islam adalah wajib. Raikanlah perbezaan dikalangan masing-masing. Ramadhan adalah bulan rahmat dan keberkatan yang dipenuhi dengan kebajikan. Muhasabah bersama.

4 comments:

paridah said...

assalam...tq perkongsian ilmunya...berteraweh mengikut kemampuan yg ada sbb tu di usia muda tika kuat tenaga banyak perlu beribadah solat banyak2 agar kala tua xralat lagi justeru hilang upaya nak lakukannya setelah dikartegorikan istimewa pula...

Qaseh Vee said...

yg ptg dlm terawih itu adalah keikhlasan kita melakukan ibadah krn Allah ...

Kakzakie said...

Banayk yang menjentik dari N3 in AI. Kalau nak dikupas banyak sangat. Sekadar apa yg tersentuh di hati kakak:-

1. Nak sampai usia 1000 bulan tu entah sampai entahkan tidak
2. Hadiah ramadhan inilah kita kena kejar apalagi yg 10 terakhir itu
3. Bila anak-anak besar memang akhirnya kita akan ditinggalkan (bukan dilupakan tapi tuntutan dunia dan akhirat juga)
4. Anak istimewa banyak kelebihan bagi yg menjaga dan menguruskannya selain ujian buat kita

Kakzakie said...

Sambung lagi hihi...

1. Sana-sini imam tahfiz utk terawih. Seronok kan:)
2. Bab terawih yg jadi isu kalau banyak membaca isu dah tak timbul sebenarnya.

Eh.. oklah bagi kawan kita lain pulak komen:)

Post a Comment