Sahabat Sejati

Wednesday 6 May 2015

Taman Syurga: Ceramah Perdana & Kutipan Dana Pembinaan Surau Al-Furqan Taman PSJ

“Dan belanjakanlah (dermakanlah) sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada kamu sebelum seseorang dari kamu sampai ajal maut kepadanya, (kalau tidak) maka ia (pada saat itu) akan merayu dengan katanya: ” Wahai Tuhanku! Alangkah baiknya kalau Engkau lambatkan kedatangan ajal matiku – ke suatu masa yang sedikit sahaja lagi, supaya aku dapat bersedekah dan dapat pula aku menjadi dari orang-orang yang soleh”. (al-Munafiqun: 10)

Mengapa agaknya dia tidak berkata supaya aku dapat bersolat, atau berpuasa, atau sebarang kebaikan yang lain. Sesungguhnya tidaklah seseorang yang telah mati itu menyebut untuk bersedekah melainkan kerana telah melihat betapa besarnya ganjaran pahala daripada bersedekah, yang telah dilihat selepas kematiannya.

Kata Ibnu Qayyim: "Kalaulah orang yang bersedekah itu mengetahui dengan sebenarnya dan dapat menggambarkan bahawa sedekah itu diletakkan di dalam 'tangan Allah' sebelum ia sampai ke tangan orang faqir, nescaya kelazatan orang yang memberi lebih terasa besar daripada kelazatan si penerima."

Ayuh, perbanyakkanlah bersedekah kerana mereka yang telah meninggalkan alam ini memohon kepada Tuhan mengharapkan dapat kembali ke dunia untuk bersedekah dan melakukan amal soleh. Oleh itu, ketika kesempatan yang masih ada ini, janganlah dilepaskan begitu sahaja. Bahkan orang yang memberi sedekah akan berada di bawah lindungan arasy Allah pada hari akhirat kelak dikala tiada sebarang perlindungan melainkan perlindungan Allah SWT. 


Kepada semua yang berdekatan dan berkelapangan khususnya warga Kuantan, dijemput hadir untuk memeriahkan program Ceramah Perdana & Kutipan Dana Surau al-Furqan Taman PSJ. Surau ini masih di dalam pembinaan dan amat memerlukan sumbangan daripada anda semua untuk menyiapkannya.

Maklumat Program:

Penceramah : al-Fadhil Ustaz Che Amran Md Yusoff aka Bollywood (Hos rancangan Tanyalah Ustaz TV9, Halaqah TV9 dan penceramah jemputan Radio Malaysia Pahang) 

Tarikh : 06 Mei 2015 (9.15 malam)

Tempat : Padang Bola Taman PSJ Sungai Karang, Kuantan

Ayuh, warga Kuantan yang berdekatan jangan lupa. Sambil mendengar tazkirah ilmu, boleh pula menderma untuk tabungan akhirat. Insya-Allah 2 dalam 1...

Sabda Rasulullah saw:
“Bentengilah hartamu dengan zakat, ubati orang-orang sakit (dari kalanganmu) dengan bersedekah dan persiapkan doa untuk menghadapi datangnya bencana.” (Riwayat Imam Ath-Thabrani)

4 comments:

iryantyismail said...

asalamualaikum saudara....beri salam pun dikira sedekah :-))..

paridah said...

assalam..bersedekah harta kita yg kekal sebenarnya.

Unknown said...

keindahan surga itu memang tak terbayang,,Obat Tumor Herbal

Saniah said...

sanyum,, senyumm senyummm sebab kita nak bersedekah hihihi,,

Post a Comment