Sahabat Sejati

Monday, 18 May 2015

Rileks sekejap: Ubat anti gempa

Di suatu sudut kaki lima di sebuah kota, terdengar suara seorang penjual ubat sedang mempromosi ubat jualannya. 

Penjual ubat: "Mari! Mari! Adik ,abang, kakak, pak cik dan mak cik! Sebentar lagi bandar ini akan dilanda gempa tepat pukul 11.30 pagi nanti! Sekiranya anda mahu selamat, cubalah ubat saya ini!"

Jam sudah menghampiri pukul 11.30 pagi. Semakin ramai orang yang berkerumun membeli ubat tersebut. Dalam ramai-ramai itu, adalah seorang seorang pak cik yang tergesa-tergesa membelinya kerana waktu gempa semakin hampir.

Pakcik tersebut dan orang lain pun terus memakan ubat berkenaan untuk mengelak dari merasakan gempa bumi dahsyat yang bakal berlaku.

Sekarang... jam sudah menunjukkan pukul 11.30 pagi. Seminit berlalu... dua minit... tiga minit... hingga minit yang kesepuluh, pak cik tadi pun berteriak kepada penjual ubat tersebut.

Pak cik: "Eh! Dah lama ni... Mana gempanya? Awak tipu kami ye?!"

Penjual ubat: "Hah! Kan betul apa yang saya cakap! Pak cik tak rasa apa-apa gegearan gempa selepas memakan ubat saya! Itu petanda ubat saya amat mujarab!"

##Ceria-ceria di hari Isnin...

2 comments:

paridah said...

assalam heh..heh pndaenya aok menipu ter...

iryanty ahamad said...

asalamualaikum saudara..:-)) seram tengok gambar kucing tu..lain macam

Post a Comment