Sahabat Sejati

Monday 9 February 2015

Apakah ikhtiar yang dibenarkan oleh syarak untuk mengubati pesakit yang kena sihir?

Soalan:

Apakah ikhtiar yang dibenarkan oleh syarak untuk mengubati pesakit yang kena sihir? 

Jawapan:

Oleh kerana penyakit yang disebutkan sihir ini berlaku di alam rohani, yang sebab-sebabnya tersembunyi atas tabiat sihir yang terselindung, maka sukar diketahui cara pengubatannya dengan mudah. 

Kebanyakan sihir dilakukan secara tersembunyi, khususnya pada waktu malam.

Ikhtiarnya adalah terbuka seperti:

Menggunakan ayat-ayat untuk menentang sihir yang telah saya sebutkan. Banyak ayat dalam al-Quran menyentuh tentang berlaku sihir dalam alam manusia. Yang jelas ketara bahawa apabila sihir berlaku pada zaman Nabi Allah Musa as, baginda menghadapi sihir dengan kekuatan jiwa dan menggunakan kaedah bantuan Allah SWT sehingga ahli-ahli sihir kecundang, menyerah kalah dan beriman kepada Nabi Musa. 

Ulama muktamar menyarankan dalam kitab mereka untuk kita membaca, 10 ayat dalam Surah al-Baqarah iaitu ayat 1 hingga 5, ayat 255, 256 dan 257 dan tiga ayat terakhir, 284, 285 dan 286. 

Ada juga ulama yang menyarankan kita membaca Surah al-Fatihah, ayat 255 Surah al-Baqarah, ayat 117 dan 119 Surah al-A'raaf, 79 dan 82 Surah Yunus, ayat 65 hingga 69 Surah Thaha, ayat 82 dan 83 Surah Yunus, ayat 118 Surah al-A'raaf dan ayat 70 Surah Thaha. 

Disarankan ayat-ayat ini dibaca oleh orang yang terkena sihir ataupun orang yang mengubati penyakit akibat sihir dengan memohon perlindungan daripada Allah SWT.

(Sumber : Bersama Dato Dr Harun Din)

2 comments:

paridah said...

ASSALAM...PERBUATAN SIHIR NI SUKAR DIKESAN PENYEBABNYA...NAMUN HARUS BERHATI-HATI N BERHARAP ALLAH MELINDUNGI KITA DENGAN XLUPA MEMBACA AYAT SUCI MENGELAK TERKENA SIHIR..

iryantyismail said...

kena sihir memang bahaya....perasaan hasad dengki yang buat seseorang terjebak dengan ilmu sihir..nauzubillah...terima kasih info

Post a Comment