Sahabat Sejati

Sunday, 25 January 2015

Pisang dan kenangan yang ada padanya


Dalam perjalanan pulang dari bandar Kuantan tadi, saya singgah sebentar di gerai kayu tepi jalan yang menjual buah pisang. Beraneka jenis pisang yang bergayutan di luar dan di dalam gerai termasuk yang berlonggok di atas pangkin. Ada pisang Berangan, pisang Emas, pisang Lemak Manis dan sebagainya. Ada yang ranum kekuningan dan ada yang masih hijau kulitnya tetapi telah pun tua. 

Gerai tersebut hanya beberapa langkah daripada simpang masuk ke Taman Satelit Beserah dan juga hutan rekreasi Jeram Paip. Saya pernah membawa pelajar-pelajar berkhemah di Jeram Paip dalam program motivasi beberapa tahun dulu. 

Boleh dikatakan kerap juga saya singgah di gerai tersebut untuk membeli buah pisang sekiranya melalui jalan tersebut. Dek kekerapan singgah membeli pisang, sehinggakan pemiliknya sudah mesra dengan saya. Pemilik gerai pisang tersebut yang dalam lingkungan usia 60-an, sentiasa mengenakan kopiah putih di kepalanya saya panggil dengan panggilan pak haji. Sentiasa lembut dan tenang dalam ulas bicaranya. 

Alhamdulillah setelah puas memilih, dua sikat buah yang kaya dengan potassium ini menjadi milik saya. Bolehlah dimakan sambil menonton televisyen malam nanti. Tetapi dua sikat pisang ini rasa-rasanya tidak sempat sampai tengahari esok. Kebetulan, kami sekeluarga memang gemarkan pisang tetapi tidaklah sampai dianggap hantu pisang. Kadang-kadang sengaja saya membeli tambahan beberapa sikat lagi supaya ummu ikhwan boleh membuat cekodok untuk dinikmati pada waktu petang sambil diganding dengan kopi ‘O’. 

Buah yang berkhasiat 

Buah pisang kaya dengan potassium yang merupakan mineral penting yang menjaga tekanan darah normal dan fungsi hati. Selain itu, memakan pisang secara rutin akan membantu tubuh menyerap kalsium secara lebih baik. Pisang juga mengandungi banyak fruktooligosakarida, yang merupakan prebiotik atau bakteria yang baik bagi usus besar. Bakteria ini mengeluarkan enzim serta vitamin yang meningkatkan kemampuan penyerapan nutrisi serta melindungi terhadap mikroorganisma jahat. Kemampuan tubuh untuk menyerap kalsium juga menjadi lebih baik, sehingga bagus untuk tulang. Malahan, risiko kanser usus juga berkurangan. 

Selain itu, orang yang bergelut dengan penyakit ketakutan, obesiti dan tabiat rokok, digalakkan mengamalkan pemakanan pisang dan mereka dipercayai mampu bebas daripada masalah itu secara beransur-ansur. Bagi yang menghadapi masalah kegemukan akibat tekanan di tempat kerja boleh diatasi dengan memakan pisang setiap dua jam. Ia dapat membantu menghilangkan tekanan kerja selain mengawal kandungan gula dalam darah. Bahagian dalam kulit pisang pula membantu memulihkan kegatalan akibat gigitan nyamuk. 

Demikianlah apa yang saya baca di dalam beberapa jurnal kesihatan. Rupa-rupanya banyak khasiat dan kebaikan buah pisang ini. Sebelum ini saya cuma makan sahaja kerana tanpa mengira apakah khasiat dan fungsi kebaikan yang ada padanya. Bagi saya, buah-buahan memang mempunyai khasiat, itu sahaja. Nampaknya selepas ini saya perlu banyak membaca mengenai khasiat dan kebaikan buah-buahan yang saya minati. 


Pisang di dalam al-Quran 

Buah pisang ada disebut dalam Surah al-Waqi'ah (tolh mandhud) sebagai antara buah-buahan syurga. Kata pisang (dalam bahasa Arabnya الموز) berasal dari bahasa India (موزا), dan namanya dalam bahasa Arab adalah sebagaimana yang tercantum dalam al-Qur’an, yaitu الطلح. Dalam bahasa Inggeris, pisang disebut banana tetapi menurut Dr Sigrid Hunke, seorang orientalis dari Jerman, perkataan banana itu juga diambil dari perkataan bahasa Arab iaitu Banan. Orang Arab menyebutnya dengan Banan (jari-jari), karena ia mirip dengan jari-jari kedua tangan. 

Anda boleh rujuk karya beliau yang menceritakan tentang tamadun Dunia Islam yang mengkagumkan, didedahkan tentang inovasi umat Islam dalam bidang sains dan teknologi yang banyak mempengaruhi kehidupan manusia di zaman moden. Dalam versi Arab judulnya Shams al-'Arab Tasta' 'ala al-Gharb, manakala dalam versi Inggeris, The Sun of Arabs Shining On The West. Tetapi saya fikir tajuknya tidak berapa kena. Sepatutnya perkataan Arab perlu diganti dengan perkataan Islam. Mungkin kebanyakan orang barat apabila melihat orang Arab maka ia bermakna Islam. Orang kita pun ramai yang begitu. Dulu-dulu pernah saya mendengar ada orang berkata apabila menonton drama arab: 

“Tengok, orang Arab pun tak pakai tudung...” 

Hairan juga. Apa kaitan tudung dengan orang arab. Oh, mungkin dia merasakan arab adalah Islam dan Islam adalah arab. Mana mungkin begitu. Arab hanyalah salah satu bangsa sepertimana bangsa melayu, cina dan sebagainya. Manakala Islam adalah agama dan cara hidup milik semua bangsa yang menganutnya. Namun sekarang ini rasanya sudah tidak ada yang berpandangan begitu, kalau ada pun segelintir sahaja. 

Eh, saya sudah terlalu asyik mengisahkan perihal yang menghilangkan corakan asal kisah yang menjadi judul entry ini. 

Rindu, rindu


Saya sangat merindui saat dan waktu di kampung dahulu. Terhimbau kenangan saat menjenguk ke jendela di belakang rumah. Banyak tanaman yang melatari pandangan mata. Arwah emak memang rajin bercucuk tanam. Bermacam-macam jenis pokok termasuk pokok pisang. Saya sering mendapat tugas menebang pokok pisang tatkala ada buahnya yang telah masak. Maklumlah saya anak paling kecil sementara abang-abang dan kakak-kakak telah pun keluar membina keluarga sendiri.

Setelah pokok pisang yang ditebang tumbang menyembah bumi, saya akan menyisir satu persatu sehingga tinggal tandannya sahaja. Kemudian emak pula akan memasukkan pisang tersebut ke dalam guni untuk diperam. Ubat kabait dimasukkan sekali agar proses pemeraman menjadi lebih cepat. Terasa tidak sabar menunggu pisang masak untuk dimakan begitu sahaja atau digoreng dan sebagainya. Jika banyak pisang yang masak, emak akan memasukkan ke dalam beg-beg plastik lalu saya akan menghantar ke rumah-rumah jiran berhampiran. Sambil menunggu emak membahagi-bahagi, saya ‘retus’ juga sebiji dua buah yang hampir terlerai dari sisirnya. Subhanallah, terasa manis dan enak sekali isinya. 

Kadang-kadang daripada pisang tersebut emak membuat lepat pisang. Campuran tepung gandum dan pisang yang dipenyek serta ramuan lain dibungkus dalam daun pisang sebelum dikukus. Aroma yang terhasil daripada segera membangkitkan selera. Selalunya emak membuatnya untuk makan pagi atau minum petang. Sambil dihembus lembut angin petang kami sekeluarga menikmatinya di atas beranda rumah pusaka bersama jiran yang datang bertandang. Alangkah indah saat mengingatinya. 

Kini, jika saya pulang ke kampung, saya masih mampu menoleh ke belakang rumah. Namun, pemandangan sudah tidak sama seperti dahulu. Pokok-pokok pisang yang dulu banyak berumpun sudah tiada lagi. Tiada siapa yang mahu menanamnya, lalu naiklah semak dan menerung yang meliar. Menjadi tempat tinggal sesetengah haiwan dan serangga. 

Sesungguhnya, kenangan demi kenangan silam yang terbayang diruangan mata, bagaikan sebuah tayangan filem lama. Semuanya berputar-putar bagaikan menggamit hati dan perasaan untuk kembali ke saat itu. Benar, biar masa telah lama berlalu, namun kerinduan tidak pernah padam walau sepicing cuma. 

Rindu, rindu...

2 comments:

Kakzakie said...

Sedangkan pisang yg rata-rata berkulit kuning pun isinya punya rasa berbeza apa lagi manusia kan IA. Islam keturuan pun ada juga yg tak bertudung (Sedih)..

Sesekali balik kg. usahakan tanah yg terbiar tu AI. Sayang. Kampung kakak tanah kami beri org usahakan hasilnya 60/40%. Modal kita kena keluarkanlah.

Bapak kakak pagi ni telefon tak sihat gara-gara tanam pisanglah. Tengahari nanti kakak kena balik ambik dia. Sebab dia duduk dgn pekerjanya - bimbang juga. Itulah org tua, duduk dgn kita tak nak kita kena fosobrunjamil hihi...

paridah said...

ASSALAM DIK USTAZ...PISANG NI TERNYATA BNYAK KHASIATNYA...IBU2 DAHULU MEMBERI BAYI MRK MKN PISANG UNTUK TUMBESARANNYA...KAK BANYAK JUGA BERTANAM PISANG DI BELAKANG RUMAH N AKAN DIKONGSI DGN JIRAN2 KALA DH MSK... TAPI AKHIR NI PISANG DH SEMAKIN MEMUPUS DISERANG PENYAKIT...NMPAKNYA NK MKN PISANG KENA BELI PULA...KENANGAN2 INDAH YANG PERNAH DILALUI SENTIASA MENGIMBAU INGATAN KITA...

Post a Comment