Sahabat Sejati

Friday 30 January 2015

Bicara santai: Celoteh-celoteh pagi Jumaat (Ingatan buat diri sendiri)


Jam menunjukkan 12.10 pagi ketika saya bersama ummu Ikhwan dan juga si ‘istimewa’ Haikal tiba di rumah. Suasana terasa agak sunyi. Jiran kiri dan kanan telah pun bergelap rumahnya, mungkin sedang enak dibuai mimpi. Demikianlah Allah SWT menjadikan tidur sebagai rehat kepada jasad setelah berpenat mencari penghidupan pada siangnya. 

Sebenarnya kami bertiga baru pulang dari Pusat Tarbiyah Indera Mahkota atau ringkasnya Putra. Pada setiap hari Khamis bermula jam 9.30 malam diadakan kuliah haraki dan malam ini kuliah haraki telah disampaikan oleh al-Fadhil Tuan Guru Dato Tuan Ibrahim Tuan Man. Hmm, laju sahaja tangan saya mencatat bait-bait mutiara kata yang diperolehi. Yalah, jika tidak dicatat nanti lupa pula. Maklumlah orang tua, ingatan semakin berkurang seiring berlalunya usia.

Alhamdulillah, sebelum melelapkan mata sempat juga menjengah sebentar ke ‘pondok kecil’ abuikhwan. Rasanya tiga atau empat hari juga saya tidak mengetuk pintunya. Blog sahabat-sahabat juga tidak sempat dikunjungi dek kerana kesibukan yang menempel. Namun, saya sentiasa tidak lupa untuk mengunjunginya di senggang waktu yang terluang. Blog sahabat-sahabat banyak memberikan informasi dan inspirasi kepada saya untuk terus menulis (baca: membebel), biarpun kadar kemampuan yang dimiliki tidaklah se’gah’ mana. Sekadar gitu-gitu. Selebihnya menumpang semangat sahabat-sahabat semua. Insya-Allah. 

Awal tahun 2015 ini terasa kesibukan lebih daripada biasa. Dari pagi membawa ke petang, kemudian melarat ke malam hari. Perkara biasa di awal tahun. Menguruskan persekolahan anak-anak, program kebajikan, urusan kerja dan sebagainya. Sementelah pula baru-baru ini berlaku musibah banjir yang agak teruk, maka semakin padat jadual harian. Allahu rabbi, mudah-mudahan kesibukan ini ada nilai disisi-Nya serta menambah perisa kepada kualiti hidup. Malahan cerdik pandai turut mengingatkan: “Jadikan hari ini lebih baik daripada semalam dan hari esok lebih baik daripada hari ini.” Maknanya setiap hari adalah ruang untuk memperbaiki diri dan meningkatkan prestasi hidup. 

Bimbang sangat-sangat jika kualiti hidup semakin menurun dengan kesibukan ini. Kita sangka kesibukan kita meningkatkan prestasi dan kualiti kehidupan serta ada harga di sisi-Nya, rupa-rupanya ia kosong daripada sebarang rasa iman dan taqwa. Sebabnya tiada niat kerana Allah SWT dalam memikulnya. Nad`uzubillahi min zalik, saya benar-benar mengingatkan diri sendiri. Tentunya, jika kita menyampaikan sesuatu peringatan kepada orang lain sebenarnya kita lebih mengingatkan diri sendiri. Telinga yang lebih hampir dengan mulut kita adalah telinga kita sendiri. 

Dua tiga hari yang lalu juga tahap kesihatan yang agak kurang memuaskan sehingga memaksa saya mengambil cuti sakit. Lalu terisilah ‘dunia’ saya hanya berkisar di dalam rumah dan di atas tilam. Untuk meredakan resah perasaan saya menghadam kasih sayang Allah SWT di dalam firman-Nya: 

“Allah tidak membebani seseorang kecuali dengan apa yang dia mampu.” (al-Baqarah: 286). 

Allah SWT juga berfirman: 
“Tiada satu musibah yang menimpa di bumi dan dirimu melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauhul Mahfuz) sebelum Kami menciptakannya. Sungguh demikian itu mudah bagi Allah, supaya kamu jangan berdukacita terhadap apa yang hilang darimu dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. (al-Hadid: 22-23) 

Orang yang beriman percaya dan yakin bahawa apa sahaja yang ditaqdirkan oleh Allah SWT itu baik dan ada hikmahnya. Tidak mungkin Allah SWT menjadikan sesuatu itu hanya sia-sia. Tentunya bagi yang ditimpa musibah, mereka mengharapkan pahala dan kebaikan yang tidak terhitung nilainya. Demikianlah jua yang saya harapkan ke atas diri saya yang serba kekurangan dengan sedikit ujian ini. 

Rasulullah saw bersabda: 
“Ujian selalu bersama orang beriman lelaki dan perempuan, baik pada diri, anak dan hartanya, sampai dia bertemu Allah dalam keadaan tidak mempunyai satu kesalahan pun.” (Sahih. Riwayat at-Tirmidzi) 

Sabda baginda lagi: 
“Tidaklah seorang muslim terkena musibah penyakit atau yang lainnya kecuali Allah menghapuskan kesalahannya seperti pokok menggugurkan daun-daunnya.” (Bukhari dan Muslim). 

Allahu al-musta`an...

1 comments:

Kakzakie Purvit said...

Begitulah selagi kita diberi peluang mendengar dan melihat gunakan sebaik-baiknya. Mendengar apa yg disampaikan Tuan Ibrahim Tuan Man siapa tak tahu. Kakak org Johor pun tahu. Rugi kalau yg ada peluang tak pergi.

Busy yg ada baik itu lebih baik dari busy yg tidak ada penyelesaiannya. Biarpun kita tahu Allah sebaik-baik perancang tetapi kita kena merancang juga kerana Allah pasti bagi yg termampu buat kita utk menggalasnya kan AI..

Post a Comment