Sahabat Sejati

Saturday 27 December 2014

Bicara santai: Baik sangka dan buruk sangka

 foto hiasan (sumber)

Alhamdulillah, sebaik-baik pujian adalah milik-Nya. Cuaca cerah sedikit hari ini, sang matahari masih sudi memancarkan cahayanya. Harap-harap cerahnya hingga ke petang. Sementelah lagi hari ini cuti, maka dapatlah memaksimakan aktiviti luar yang agak ‘tersangkut’ dek kerana hujan. Bolehlah mengeringkan pakaian di jemuran, menampal mana-mana yang atap yang ketirisan bocor. Tetapi melihat keadaan langit, saya tidak yakin cerah hingga ke petang. Tak apalah, serahkan sahaja kepada Yang Kuasa. Apa yang ditaqdirkan, itulah penerimaan kita. 

Membaca muqaddimah di atas nampak seperti saya maksudkan panas baik, manakala hujan tidak baik. Nampak begitu? Eh, jangan silap faham. Saya tidak maksudkan cuaca cerah baik, hari hujan tidak baik. Bila cuaca cerah maka, sebut alhamdulillah. Kalau hari hujan maka tiadalah alhamdulillah. Oh, bukan begitu. Samada hujan atau panas semuanya alhamdulillah, semuanya ada kebaikan untuk semua orang. 

Memang. Hujan lebat mungkin tidak menyenangkan bagi sesetengah orang tetapi menyeronokkan pula bagi sesetengah orang. Waktu hujan dianggap waktu tidur walaupun waktu siang. Tetapi ada orang yang atap rumahnya bocor, ada yang tidak dapat keluar mencari rezeki terutama para penoreh getah. Lalu hujan yang kita katakan rahmat mereka rasakan macam ‘kiamat’. 

Hari panas pun begitu. Ada yang senang dengannya, ada pula yang gusar tidak tentu hala. Pendekata, dalam semua perkara tidak semua orang boleh menerima sesuatu dengan senang melainkan pasti ada segelintir yang memprotes tidak bersetuju. 

Ayuh, berbaik sangka 

 foto hiasan (sumber)

Apa untungnya berbaik sangka. Mari kita beranalogi. Ketika kita sedang terperangkap di dalam kesesakan jalanraya, tiba-tiba ada kenderaan yang meluncur laju di lorong kecemasan. Tentu kita berasa geram dan marah tetapi kita segera bersangka baik bahawa pemandu tersebut mungkin sakit perut, mungkin isterinya mahu bersalin atau boleh jadi apa sahaja kecemasan. Tetapi boleh jadi pemandu itu tidak sakit perut, tidak ada apa-apa kecemasan pun. Tetapi kerana kita berbaik sangka, kita tidak menjadi tertekan, marah atau terdorong untuk melakukan perkara yang sama. Ya, secara pantas, sifat berbaik sangka sudah memberi manfaat kepada kita. 

Inilah antara hikmah disebalik berbaik sangka. Tentunya banyak lagi manfaatnya. Ia mungkin tidak berupaya menjadikan orang yang jahat itu baik, tetapi sekurang-kurangnya kita yang bersangka baik akan memfokuskan kepada kebaikan bukan kelemahan dan keburukan. 

Jika berbaik sangka sesama manusia sudah memberi manfaat yang besar. Apatah lagi jika berbaik sangka kepada Allah SWT, tentu lebih-lebih lagi manfaatnya. Walaupun mungkin apa yang terjadi seperti tiada keberuntungan pada saat berlakunya kejadian itu, namun yakinlah ia tetap ada kebaikannya biarpun kita tidak mampu menafsirkannya. Namun begitu, ia bukanlah sesuatu yang mudah untuk dilakukan. Ia seumpama kita berperang dengan fitrah dan kemahuan diri. Kebanyakan manusia apabila sesuatu yang tidak baik pada pandangan matanya, maka automatik ia akan memikirkan sesuatu yang tidak baik di dalam kepalanya. Jarang benar jika ada yang berfikir sebaliknya. Fitrahnya begitu. 

Sudah tidak mampu berbaik sangka?? 

Namun, ada juga perkara berlaku dan dalam masa yang sama kita sudah tidak mampu untuk bersangka baik. Mungkin ada di antara kita pernah melaluinya. Contohnya perbuatan buruk yang dilakukan secara terang-terangan. Walaupun sudah dinasihat dan ditegur dengan berbagai cara, namun ia masih dilakukan seolah-olah seperti mencabar atau menpersenda-senda. Sakit hati bila berhadapan dengan situasi begitu, apa yang mahu dilakukan? Marah, diam? Tanyalah firasat hati. Anda tentu ada jawapannya...

0 comments:

Post a Comment