Sahabat Sejati

Sunday 9 November 2014

Allahu rabbi, lemahnya aku...


Terjemahan:
Seorang lelaki Amerika telah solat di masjid. Kemudian dia berdiri dan memegang mikrofon. Dia membaca Al-Fatihah dengan bacaan yang lemah, yang tidak difahami kecuali oleh mereka yang faham surah tersebut. Lantas dia menangis dan keluar daripada masjid. 

Tuan Imam mengekorinya seraya bertanya mengapakah dia berbuat demikian. Lalu dia menjawab bahawa dia baru sahaja memeluk Islam dua hari lepas. Dia telah membaca sebuah kitab terjemahan mengenai Islam, dan mendapati di dalamnya dinyatakan sebuah hadis Rasulullah sollallahu alaihi wasallam "SAMPAIKAN DARIKU WALAU SATU AYAT". Dia berkata: "Saya telah pun menghafaz 7 ayat (surah ini mengandungi 7 ayat) maka saya sampaikannya." (Sumber FB)

Subhanallah, Allahu akbar.. 

Terpana seketika. Tiba-tiba terasa bagaikan sebutir batu besar jatuh menghenyak. Sakitnya tidak terkira. Insaf, benar-benar insaf. Beliau baru sahaja dua hari memeluk Islam, namun telah mula memahami tanggungjawabnya sebagai daie. 

"Bagaimana pula saya? Bagaimana pula saya?"

Tidak semena-mena pertanyaan ini menerjah pintu hati. Mengasak-mengasak sanubari sehingga saya kehilangan kata-kata. Sukar untuk saya memberikan jawapan kepada pertanyaan rakan halusinasi dalam diri. Saya tertunduk lesu. Merenung kembali hari-hari yang telah dilalui. Lemahnya jasad, lemahnya jiwa.

"Ya Allah, sesungguhnya aku lemah, aku tak berdaya. Hanya kepada-Mu ku pohon pertolongan.." 

Semoga menjadi muhasabah untuk kita bersama..

2 comments:

paridah said...

assalam...subhanallah...

mamawana said...

Assalamualaikum
Bagusnya sharing ini. Maka berkatalah yg baik baik dan berfikirlah yg baik2 juga sampaikanlah yg baik2. Saling ingat mengingati. Alhamdulillah.

Post a Comment