Sahabat Sejati

Wednesday 13 August 2014

Hukum tunduk untuk menghormati

Soalan:

Menghormati seseorang dengan menundukkan kepala di hadapannya, apakah dibenarkan Islam? 

Jawapan::

Bismilllah, dalam Sunan at-Tirmizi, Anas bin Malik ra menceritakan; Seorang lelaki bertanya Rasulullah saw, "Wahai Rasulullah, jika seorang dari kami bertemu sahabatnya, bolehkah dia membongkok kepadanya?" Jawab baginda; "Tidak boleh." Dia bertanya lagi; "Bagaimana jika dia memeluk dan mengucupnya?" Baginda menjawab; "Tidak boleh." Dia bertanya lagi; "Bagaimana jika dia berjabat tangan dengannya?" Baginda menjawab; "Ya, boleh." (Sunan at-Tirmizi; 2728. Berkata at-Tirmizi; hadis hasan). 

Berdasarkan hadis ini, kita boleh memahami bahawa menghormati seseorang dengan membongkok di hadapannya tidak disukai agama. Menurut ulamak; jika membongkok itu sampai ke paras yang menyamai rukuk dalam solat, hukumnya adalah haram kerana ia menyerupai sembahan kepada Allah. Jika atas dari kadar rukuk (seperti sekadar menundukkan kepala sahaja), hukumnya makruh dan sebolehnya tidak dilakukan (rujuk; al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah, 23/135, perkataan; ‘ruku’’. Dalil al-Falihin, bab Istihbab al-Musafahah). 

Wallahu a’lam bis-shawab 

(Sumber: Ilmu dan Ulama)

3 comments:

Kakzakie Purvit said...

Betul dan jadi panduan kita semua...
Tapi kakak ni bekerja lingkungan 99% non-Islam (1% itu kakaklah sebab kakak seorg saja Islam) jadi bila mereka mahu berjabat tangan memang kakak akan angguk kepala dan senyum saja.

Yg penting jgn tunduk melebihi paras dada... sekadar isyarat angguk yg kita tak boleh bersalam. Wallahu'alam.

paridah said...

wah bagus sekali pencerahannya perlu di ambil tahu...

abuikhwan said...

semoga bermanfaat...

Post a Comment