Sahabat Sejati

Tuesday 15 July 2014

Sudah separuh ia berlalu


Tup..tup, pejam dan celik kita telah pun melepasi separuh Ramadhan. Maknanya tidak lama lagi kita akan keluar daripada madrasah tarbiyah tahunan ini. Sekadar pertanyaan, bagaimanakah agaknya kualiti puasa kita setakat ini, sempurna atau tidak, kita sendirilah yang boleh menilainya. Jika terasa semakin ringan untuk beramal ibadat, maka seharusnya kita merasa gembira kerana mendapat sesuatu daripada tarbiyah Ramadhan ini. Namun, jika sebaliknya, tentulah ada yang tidak kena. Maka perlulah kita koreksi diri, mencari-cari dimanakah silap dan kekurangannya. 

Bazar Ramadhan tetap seperti biasa, masih bertahan bilangan pengunjungnya. Tetapi sebilangan surau dan masjid telah berkurangan jemaahnya. Bukankah semakin hampir ke penghujung Ramadhan, sepatutnya semakin terisi masa dengan amal ibadat. Entahlah, kadang-kadang terasa pelik dengan apa yang berlaku. Sudah menjadi terbalik, masa yang sepatutnya bertambah hebat kualiti dan kuantiti ibadat menjadi suram dan berkurangan pula. Inilah yang boleh dilihat setiap tahun. 

Madrasah Ramadhan yang menghasilkan taqwa hendaklah digunakan sebaiknya. Hanya yang bertaqwa itu sahaja yang benar-benar mendapat petunjuk Allah dan beroleh kejayaan. Mudah-mudahan kita semua tidak dimasukkan ke dalam golongan yang diisyaratkan oleh Rasulullah saw, ketika baginda menaiki tangga-tangga mimbar masjid baginda. Lalu mengaminkan satu persatu yang disebutkan oleh Jibril as. Di antaranya sebagaimana yang disebutkan oleh Rasulullah saw: “Jibril mendatangiku seraya berkata: “Barangsiapa yang mendapati bulan Ramadhan, lantas tidak mendapat ampunan, kemudian mati, maka ia masuk neraka serta dijauhkan Allah (dari Rahmat-Nya)” Jibril berkata lagi, “Ucapkan “Amin”. Maka kuucapkan “Amin” 

Tidakkah peringatan ini amat menggerunkan? Maka saya mengajak sahabat sekelian dan tentu sekali kepada diri saya, marilah kita mengisi Ramadhan yang masih berbaki ini dengan sebaiknya. Rebutlah peluang ini. Mudah-mudahan tatkala kita keluar daripada madrasah Ramadhan ini nanti, kita menjadi hakikat seorang Muslim yang fitrah. Insya-Allah.

0 comments:

Post a Comment