Sahabat Sejati

Saturday 5 July 2014

Perang pun bermula...

gambar hiasan (sumber)

Belum pun seminggu berpuasa, perang telah pun meletus. Berdentam-dentum yang membingitkan telinga di sana-sini. Saya rasa bukan hanya di tempat saya, malahan di tempat lain pun sama. Kita serupa!

Bukannya apa, kalau mahu bermain mercun pun, biarlah kena dengan tempatnya. Bermainlah di tempat yang tiada orang, ini bermain berhampiran surau. Kasihan kepada pakcik-pakcik dan makcik-makcik. Sesekali letupan yang menggegar, hilang seketika konsentrasi dan khusyuk.

Saya teringat semasa budak-budak dahulu. Kami juga bermain mercun. Malah lebih daripada itu kami turut bermain meriam buluh yang dentumannya bisa menggegar seisi kampung. Tetapi kami pandai ‘membawa’ diri. Kami tidak bermain di tempat yang boleh mengganggu orang lain. Lazimnya lokasi ‘angkatan perang’ kami di hujung simpang kampung, di pinggir hutan dan sebagainya. Mainlah sepuasnya memang tiada yang terganggu.

Tetapi budak-budak zaman sekarang lain pe’elnya. Tempat yang ramai oranglah menjadi pilihan untuk membakar mercun. Hendak marahkan mereka, oh..sikit-sikit bolehlah. Jika lebih-lebih, nanti kita pula yang disanggah oleh ibu bapa mereka. Silap-silap bergaduh pula orang dewasa dek kerana karenah budak-budak. “Jangan nak mengajar aku, jaga anak kamu. Taulah aku nak mengajar anak aku,” mungkin ini bahasanya.

Ada masanya saya terfikir, saya di antara generasi yang bertuah kerana sempat hidup di zaman “beranak seorang tetapi anak ramai, anak aku anak kamu, anak kamu anak aku.” Anda tentu faham maksud ungkapan ini. Benar, jika di desa tiada istilah anak sendiri, tiada anak orang. Orang tua bebas menegur anak-anak desa yang kesemua mereka dianggap seperti anak sendiri. Tetapi itu dulu, sekarang sudah hilang bahasa desa itu sebagaimana hilangnya bahasa budi anak-anak desa.

Desa, rumputnya masih hijau tetapi corak kehidupan telah pun bertukar kelabu, pudar dan kelam.

Dumm!!

Perang masih meletus...perang dalam diri?

0 comments:

Post a Comment