Sahabat Sejati

Friday 18 July 2014

Malam yang dilimpahi keberkatan, carilah


Rintik-rintik halus berdetak menimpa atap. Seakan-akan menyambut datang permulaan malam sepuluh akhir Ramadhan. 10 malam terakhir Ramadhan adalah kemuncak kerana di dalamnya terkandung lailatul Qadar. Lailatul Qadar adalah Lailatul Mubarakah. Bagi pencinta taqwa inilah masa yang dinanti untuk memaksimumkan amal ibadah.

Satu malam yang penuh berkat, penuh rahmat, penuh kebaikan dan penuh keredhaan-Nya. Lailatul Qadar adalah malam segala malam di dalam bulan segala bulan. Ia malam yang digandakan kehebatannya. Satu malam yang terlebih baik dari seribu bulan. Sejahteralah malam itu daripada sebarang kejahatan dan keburukan sehinggalah fajar menyinsing. Bukan saya yang menyatakan kehebatan itu, tetapi telah terungkap lama sedari Lauh Mahfuz dahulu.

Firman Allah SWT:
"Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam al-Qadar, Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Malam Lailatul-Qadar itu? Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan. Pada Malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut); Sejahteralah Malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar!" (al-Qadr: 1-5) 

Teruskan istiqamah beribadat disepanjang 10 malam terakhir ini. Anda pasti akan mendapatinya biarpun tanpa melihat tanda-tanda keanehan pada malam itu, kerana ia pasti hadir pada salah satu malam tersebut.

Carilah...

0 comments:

Post a Comment