Sahabat Sejati

Saturday 7 June 2014

Bukan mengumpat masjid


Semalam saya bersama tiga lagi rakan bersolat Jumaat di Masjid Jamek Bandar Baru Sungai Buloh. Ini adalah kali pertama saya menjejakkan kaki bersolat di situ. Sebenarnya kami ke sana atas urusan kerja. Alhamdulillah, suasana yang boleh dikatakan selesa dengan khutbah tanpa teks yang menyegarkan. Khutbah yang saya kira cukup relevan dengan keadaan semasa, membicarakan kelebihan-kelebihan mengimarahkan masjid.

Setelah selesai solat Jumaat, bergema laungan kalimah takbir ‘Allahu akbar’. Eh, sama macam di tempat saya, cuma di tempat saya laungannya kadang-kadang sampai tiga kali. Beri semangat untuk kembali masuk kerja. Maklumlah, negeri saya cutinya bukannya hari Jumaat. Jadi selepas solat Jumaat terpaksa bergegas untuk masuk kerja semua. Haa, jangan ada yang kata bidaah pula. Saya tidak bicarakan yang itu.

Masjid ini tentu sangat aktif dengan majlis-majlis ilmu, buktinya saya melihat papan notis yang tertera jadual kuliah. Penuh satu minggu dengan kuliah yang pelbagai. Ada pengajian tafsir, sirah, feqah, aqidah serta pengajian umum. Seronok dengan apa yang saya lihat. Untuk mengukur sesebuah masjid itu ‘hidup’ atau ‘lesu’, lihatlah pada pengisian aktivitinya. Jika makmur dan meriah dengan majlis-majlis ilmu dan program-program masyarakat setempat, insya-Allah hiduplah masjid itu.

Para jemaah yang mahu memenuhkan tabung derma juga tidak akan berfikir panjang. Mereka tahu, setiap sen yang didermakan pasti akan dimanfaatkan sebaiknya. Ada juga masjid yang banyak duitnya tetapi lesu daripada sebarang aktiviti. Mereka seperti ‘syok sendiri’ melihat nombor-nombor yang tertera pada laporan kewangan setiap kali mesyuarat bulanan. Mereka terlupa, setiap sumbangan orang ramai kerana mereka mengharapkan pahala yang berterusan. Namun, jika sumbangan mereka terhenti hanya di dalam tabung atau tertera di muka resit bank, bagaimana mahu mengutip pahala tersebut? 

Akan tetapi, semua ini bergantung kepada pengurusan masjid. Jika AJK-nya memang kaki masjid serta aktif dan kreatif dalam menguruskannya, tiada masalah. Tetapi jika AJK dipilih daripada kalangan yang tidak layak, maksud saya susah mahu melihat mukanya di masjid. Kalau ada pun semasa sambutan hari-hari tertentu, selepas itu hilang entah ke mana. Anda tentu faham maksud saya ini.


Sewaktu mahu meletakkan kasut untuk masuk ke masjid, seperti biasa saya meletakkannya di tempat yang berjauhan di antara keduanya. Sebelah di tempat lain,manakala sebelah di tempat yang lain. Saya melakukan demikian berdasarkan kepada pengalaman lalu. Ini adalah taktik untuk menghindarkan kasut daripada dicuri. Setakat ini ia berhasil. Yalah, pencuri mahu mencuri sebelah sahaja. Lainlah kalau pencuri itu hanya memiliki sebelah kaki, atau ia mahu menjual kasut yang dicurinya kepada orang kelainan upaya. Tidak mungkin! 

Saya ada pengalaman kasut dicuri di masjid. Waktu itu saya singgah untuk solat asar. Ketika menuju ke tempat meletak kasut seusai solat, alamak! Kasut saya telah tiada. Panas! Niat beribadah, akhirnya keluar pula sumpah seranah. Mujurlah pihak masjid bermurah hati meminjamkan seliparnya sebentar, kalau tidak terpaksalah saya berkaki ayam membeli selipar baru di kedai berhampiran.

Kadang-kadang pelik rasanya. Mengapa kerap berlaku kecurian di masjid. Tabung derma dipecahkan, barangan pengunjung dilarikan, sehinggakan ada yang saya dengar sejadah masjid dicuri. Takkan si pencuri mahu menggunakannya untuk sembahyang. Hendak dijual, takkan ada yang mahu membelinya. Saya yakin kecurian di masjid dilakukan oleh orang Islam. Anda tentu setuju dengan kata-kata saya. Mengapa orang Iislam sanggup buat begitu? Bukan mahu memuji, tetapi belum pernah lagi saya mendengar barangan tokong, gereja, atau kuil dicuri. Tetapi di masjid kerap sangat berlaku.

Hmm.. Payohlah, tok ‘dang’ nak mikir, kata orang Terengganu.

0 comments:

Post a Comment