Sahabat Sejati

Thursday 19 June 2014

Benar-benar bulan rahmat dan berkat


Bahang Ramadhan semakin terasa. Kiri dan kanan jalan raya sudah banyak dinaikkan papan iklan buffet ifthar Ramadhan, sesuai dengan mereka yang punya selera ‘dinasour’. Televisyen juga sedang rancak dengan iklan gedung pakaian seakan menggamit agar segera berkunjung. Tidak kurang juga rancangan masakan yang menyajikan pelbagai resepi yang harus dicuba. 

Kuliah di masjid dan surau juga kebanyakannya lebih tertumpu kepada tajuk berkaitan Ramadhan. Sama ada fadhilat Ramadhan, persiapan menghadapi Ramadhan dan sebagainya atau tajuk yang sama saban tahun, namun ia sentiasa relevan khususnya untuk 'refresh' apa sahaja yang mungkin kita telah terlupa. Saya juga secara peribadi, kembali membelek bahan-bahan bacaan yang semestinya berkisar dengan ibadat puasa sebagai nilai tambah untuk memasuki bulan Ramadhan selain daripada menghadiri kuliah di masjid dan surau. 

Allah SWT mengkehendaki kita merayakan bulan ini dengan memperbanyakkan beribadat kepada-Nya. Ia perayaan selama sebulan yang berterusan. Ganjaran yang dijanjikan tidak mampu dibayangkan ketinggian nilainya. Benar-benar Ramadhan bulan yang dipenuhi rahmat, keberkatan, kebaikan, kelebihan dan keredhaan. 


Lihat, betapa kebanyakan peribadi insan berubah di bulan ini. Ya, bagaimana Ramadhan mampu mengubah cara dan gaya hidup kita. Ramai yang tidak bersolat, namun dengan kedatangan bulan ini, mereka mula bersolat. Ada yang jarang menjejakkan kaki ke masjid, mulai rajin menapak ke masjid. Malah, solat subuh yang sesetengah masjid kebiasaanya dihadiri golongan saluran satu, tiba-tiba sarat dengan jemaah dari golongan saluran dua, tiga atau empat. Bahkan orang yang merokok boleh menghentikan tabiat merokok disebabkan bulan Ramadhan. Lihat, bukankah benar-benar rahmat dan berkat. Jika ada yang berkata mereka berhenti merokok pada siang hari tetapi kembali menjadi sang penagih candu pada malamnya. Benar, tetapi jika Allah SWT memerintahkan agar tidak merokok sehingga ke malam hari, adakah mereka akan merokok? Tentu tidak! 

Akhir sekali, marilah kita menadah keharibaan menyambut kedatangan Ramadhan yang mulia ini. Dengan rasa syukur dan azam yang tinggi kita memohon agar dipermudahkan untuk beribadah di dalamnya. 

Ya Allah, sampaikanlah kami kepada Ramadhan...

2 comments:

Siti Asiah said...

Ya Allah , sampaikanlah kami kepada Ramadhan & diberi kesihatan yang baik untuk menunaikan ibadat semaksima mungkin,amin...;)

abuikhwan said...

Ameen ya Allah.. mudah-mudahan dipermudahkan segala urusan

Post a Comment