Sahabat Sejati

Saturday 1 February 2014

Semoga berjaya...

 Terminal Sentral Kuantan (TSK)

Semalam saya menjemput anak sulong yang pulang dari asrama di Terminal Sentral Kuantan. Dalam sebulan dua minggu sekali dia kena balik. Mungkin sekolah tidak cukup ‘badget’, jadi terpaksalah para pelajar pulang ke rumah yang disebut ‘wajib balik’. Kadang-kadang jika tidak balik ke Kuantan anak saya akan ke rumah rakan sekelasnya di Kuala Tahan. Hasil daripada keakraban mereka berdua memanjang hingga terjalin pula persahabatan kedua keluarga. Sementelah lagi ayah sahabat anak saya itu juga berasal dari daerah Kuantan.

Dalam perjalanan pulang anak saya memaklumkan, tahun ini dia terpilih sekali lagi mewakili sekolah dalam kejohanan Masisupa atau Majlis Sukan dan Ilmiah Sekolah-sekolah Ugama Pahang. Masisupa terbahagi kepada 2 kategori, iaitu kategori sukan dan ilmiah. Kategori sukan termasuklah bolasepak, badminton, bola tampar, ping pong, dan sebagainya, manakala ilmiah pula seperti syarahan, nasyid, spell it right dan kuiz. Anak saya pula sejak daripada tingkatan satu mewakili sekolahnya dalam sukan bolasepak, melainkan ketika di tingkatan tiga tawaquf sementara kerana menumpukan perhatian kepada PMR.

Sebenarnya saya ada juga merasa hairan, sewaktu di sekolah rendah dulu dia bukan pandai pun bermain bolasepak, mudah kata seorang kaki bangku. Jangankan mewakili sekolah, mewakili rumah sukan pun tidak layak. Entah macamana naik sekolah menengah lain pula jadinya. Sesekali saya terfikir, mungkin ‘bakat’ saya turun kepadanya tapi lambat sedikit. Sebenarnya saya dulu pun bermain bolasepak juga bermula dari sekolah rendah bersambung ke sekolah menengah sehingga ke peringkat daerah.

 Bongo (sumber foto)

Selain itu, dia turut terpilih menganggotai kumpulan nasyid sebagai pemain alat muzik. Dua alat muzik yang dimainkan iaitu kongga dan bongo. Ini pun satu, saya tidak pernah tahu dia mempunyai kemahiran memainkan kedua-dua alatan muzik tersebut. Bukannya senang mahu memainkan kedua-duanya jika tidak belajar. Bila masa pula dia belajar bermain alat muzik tersebut. Saya lagilah buta alat muzik biarpun zaman sekolah dulu ada juga minat belajar bermain alat muzik.

Dulu, akibat terpengaruh dengan suasana semasa, saya cuba belajar bermain alat muzik. Alat muzik apa? Biarlah ia menjadi rahsia. Bukan masuk kelas muzik, sekadar belajar dengan kawan-kawan sahaja. Tetapi biasalah memang saya tiada bakat dalam muzik, hasilnya tidak pernah menjadi. Belajar hari ini, esok lupa, belajar esok, lusa pula lupa. Memang betul-betul tiada bakat, ibarat kata orang tua “Kalau dah tak berbakat, rebus alat muzik itu dan minum airnya pun tak pandai juga.” Betullah tu, tapi saya tidaklah sampai peringkat merebus alat muzik tersebut untuk jadi pandai. Akhirnya ‘fed up’ langsung tinggal terus, lebih-lebih lagi setelah bersekolah agama. Tetapi saya tidak kata muzik itu haram. Ada perbahasan yang panjang mengenainya.


“Mana belajar main alat muzik tu?” Saya bertanya.

Katanya, “Tak belajar mana-mana, cuma dengar lagu kemudian ketuk-ketuk meja.”

“Senangnya begitu je, macam tok wali ni,” saya menjawab dengan nada bergurau.

Jika dilihat memang susah memainkan bongo dan kongga kerana setiap satu mempunyai dua set. Jadi ada 4 alat yang perlu dimaikan dalam satu lagu. Di dalam rakaman video saya melihat senang sahaja dia memainkannya siap dengan bunga-bunga melodi lagi.

Alhamdulillah, saya sentiasa memberikan galakan dan dorongan kepadanya. Mudah-mudahan dengan ketekunan dan kesungguhan, dia memperolehi kejayaan di dalam minatnya itu. Tetapi bak kata Zizan Raja Lawak, "Main jangan sampai jadi najis."

Insya-Allah...

Rasulullah saw bersabda: “Sesungguhnya Allah SWT menyukai apabila seseorang kamu bekerja dan melakukan pekerjaan itu dengan tekun.” (Riwayat Abu Daud).

0 comments:

Post a Comment