Sahabat Sejati

Monday 24 February 2014

KB1M di Kuantan, bagus-bagus


Saya memang suka membaca. Di rumah, satu sudut saya jadikan ‘mini library’ dengan timbunan buku yang saya beli dan yang digunakan pada zaman belajar dahulu. Membaca menjadi satu cara untuk diri saya berehat. Justeru, kedai buku adalah spa terbaik untuk saya kunjungi jika ada masa yang terluang. 

Saya teruja semasa mendapat tahu tentang pembukaan sebuah kedai buku baru di bandar Kuantan. Tidak lain dan tidak bukan, kedai buku yang saya maksudkan ialah Kedai Buku 1 Malaysia. Saya pernah ke kedai Buku 1 Malaysia yang terletak di Pudu Sentral sewaktu ke ibukota tempohari. Kemudian saya cuba mencari-cari melalui internet jika terdapat kedai buku ini di Kuantan. Rupa-rupanya ia sudah lama dibuka iaitu pada 16 Mac 2013. Hasil carian di internet, saya mendapat tahu setakat ini hanya ada 4 cawangan KB1M di seluruh Malaysia dan cawangan di Kuantan merupakan yang terbaru. Saya sahaja yang tidak mengikuti perkembangan, ‘ketinggalan keretapi’ lagi. 

Objektif penubuhan KB1M adalah membantu dan meringankan beban rakyat yang berpendapatan rendah dan sederhana dengan menawarkan produk yang berkualiti pada harga yang berpatutan sejajar dengan slogan "Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan" bertepatan dengan "Janji Ditepati". 

Lokasinya terletak di Jalan Putra Square 6, Putra Square. Berhampiran dengan Malay Town. Anda boleh melalui jalan berhampiran Stadium Darul Makmur, atau boleh juga melalui jalan berhadapan East Coast Mall dan Zenith Hotel. 

Baru-baru ini, saya mencuri masa untuk berkunjung ke kedai buku ini. Turut bersama, dua lagi rakan yang termakan hasutan saya untuk mengunjunginya. Semasa meneroka ke dalam, saya lihat koleksi buku jualan yang tidak menghampakan. Dengan keluasan yang cukup besar, rak-rak yang tersusun cantik serta keramahan pekerjanya membuatkan saya merasa cukup selesa. 

Sempat juga saya membeli beberapa buah buku dengan potongan harga yang menarik untuk koleksi perpustakaan saya. Alhamdulillah, satu lagi kedai buku yang menjadi lokasi kunjungan yang tercatat di dalam diari. 

Saya amat menyambut baik inisiatif pihak kerajaan menyediakan Kedai Buku 1 Malaysia ini dan ia memberi peluang masyarakat yang berpendapatan rendah dan sederhana berpeluang mendapatkan bahan bacaan berkualiti pada harga mampu beli. Dengan pembukaan lebih banyak lagi kedai buku ini, diharapkan akan menyemarakkan lagi industri buku tanah air.

Bagus, bagus...

0 comments:

Post a Comment