Sahabat Sejati

Sunday 16 February 2014

Cetusan rasa: Semoga berbahagia


Alhamdulillah, petang ini telah pun selesai majlis menyambut menantu kakak saya. Anaknya yang sulung telah pun bergelar suami. Majlis diadakan di rumah bapa saudara kami, yang saya kira sangat sesuai berbanding dengan rumah kakak saya. 

Bukannya apa, rumah kakak saya masih lagi belum terurus dengan sempurna selepas banjir tempohari. Manakala rumah bapa saudara saya pula dengan persekitaran yang luas suasana kampung. Lagi pun memang dia sangat-sangat mahukan majlis itu dibuat di rumahnya. Mungkin juga dia rasa tanggungjawabnya terhadap kami semua setelah pemergian ibu bapa kami. Sementelah lagi dia merupakan adik ibu yang paling tua. 

Sungguh seronok bersama-sama kaum keluarga bergotong-royong menyiapkan majlis tersebut. Majlis ini memberi peluang untuk kami beramah mesra dan meng'update' perkembangan diri masing-masing. Maklumlah jika hari lain mungkin tidak dapat kerana sibuk dengan urusan kehidupan sendiri. Kalau tidak hari raya, maka majlis-majlis sebegini menjadi peluang untuk kaum keluarga berkumpul. Jenuh juga mahu bersuai-kenal dengan ahli keluarga yang datang. Samada yang jauh maupun yang dekat. Yang ini dua pupu, yang ini bapa tiga pupu, yang ini pula anak saudara sepupu dan macam-macam lagi pangkat keluarga yang diselidiki. Tentunya semua ini amat menggembirakan hati saya. 

Saat berkumpul sebegini juga memberi peluang kepada semua untuk memunggah kembali nostalgia lampau. Satu persatu kenangan lalu dikisah semula. Namun bagi saya ia seumpama kembali menerobos terowong masa. Sesekali diselangi ketawa jika ada perkara yang mencuit hati, sesekali pula semuanya terdiam jika ada kisah yang menyentuh perasaan. Yang pasti semua itu telah tinggal kenangan. Satu demi satu hilang daripada kehidupan. 

Insya-Allah, jika dipanjangkan umur dan ada rezeki, kakak saya dan suaminya akan bergelar atuk dan tok wan. Manakala saya pula secara automatik akan mendapat pangkat tok su. Alahai, terasa tua sangat dengan panggilan tersebut. Namun demikian, tidak mengapa kerana memang pun sedang menuju ke arah itu. Bahkan sekurang-kurangnya ia memberi peringatan kepada saya bahawa saya tidak lagi muda seperti dahulu. 

Rasulullah saw bersabda yang bermaksud: 
"Sebaik-baik manusia menurut pandangan Allah (Islam) ialah orang yang panjang umurnya dan baik pula perbuatannya, sedang seburuk-buruk manusia ialah orang yang panjang umurnya tetapi buruk pula perbuatannya."(Riwayat Ahmad dan al-Hakim)

0 comments:

Post a Comment