Sahabat Sejati

Friday 24 January 2014

Satu catatan malam ini

'Pengajian malam ini: Kitab Mastika Hadis'

Malam ini kuliah pengajian Kitab Mastika Hadis bermula lewat sedikit untuk memberi laluan kepada solat jenazah. Patutlah selepas solat maghrib tadi saya melihat ramai orang berkumpul di luar, rupa-rupanya jenazah baru sampai dari Kuala Lumpur. Saya turut menyertai solat jenazah bersama jemaah yang lain. Si mati merupakan penduduk di sini tetapi meninggal di hospital Kuala Lumpur setelah beberapa hari menerima rawatan di sana. Selepas solat jenazah, sebahagian jemaah duduk mendengar kuliah manakala sebahagian lagi pergi ke tanah perkuburan untuk menguruskan urusan pengebumian.

Di dalam buku ‘Pengembaraan Roh’ disebutkan kubur merupakan pintu gerbang akhirat, iaitu pintu masuk untuk menemui Allah bagi dipertanggungjawabkan segala amal perbuatan sepanjang hidup di dunia. Di sana juga Allah akan memperlihatkan keadilan-Nya. Alam kubur ini adalah satu hakikat yang akan ditempuhi oleh setiap insan. Ia mungkin menjadi satu taman daripada taman-taman syurga atau mungkin menjadi satu lubang daripada lubang-lubang neraka.

Abu-Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Saad bin Almusayyab dari Umar ra. berkata: Nabi Muhammad saw bersabda: "Jika seorang mukmin telah masuk kedalam kubur, maka didatangi oleh dua Malaikat yang menguji dalam kubur, lalu mendudukkannya dan menanyainya, sedang ia mendengar suara langkah tapak kaki mereka telah mula pulang, lalu ditanya oleh kedua Malaikat itu: Siapa Tuhanmu, dan apakah agamamu, dan siapa Nabimu, lalu dijawab: Allah Tuhanku, dan agamaku Islam dan Nabiku Nabi Muhammad saw. Lalu Malaikat itu berkata: Allah yang menetapkan kau dalam kalimah itu, tidurlah dengan tenang hati. Itulah ertinya Allah menetapkan mereka dalam kalimah hak. Adapun orang kafir zalim maka Allah menyesatkan mereka dengan tidak memberi petunjuk taufiq pada mereka, sehingga ketika ditanya oleh Malaikat: Siapa Tuhanmu, apa agamamu dan siapa Nabimu, maka jawab orang kafir atau munafiq: Tidak tahu. Maka oleh Malaikat dikatakan: Tidak tahu, maka langsung dipukul sehingga jeritan suaranya terdengar semua yang dialam kecuali manusia dan jin. (Dan andaikan didengar oleh manusia pasti pengsan)

Mudah-mudahan Allah SWT menyelamatkan kita semua daripada kedahsyatan alam kubur ini. 

“Ya Allah! Kami berlindung dengan-Mu daripada azab neraka jahanam, daripada azab kubur, daripada fitnah kehidupan dan kematian, dan daripada kejahatan fitnah dajjal. Ameen.”

0 comments:

Post a Comment