Sahabat Sejati

Saturday 11 January 2014

Mengurus masa

Kita dikurniakan pusingan masa yang sama. Tetapi pelik jika ada yang mengeluh kerana tidak cukup masa, sedangkan pada masa yang sama ada orang yang dapat melakukan pekerjaan yang hebat-hebat. Apakah mereka dikurniakan masa yang lebih? Tidak! Masa tetap sama, 24 jam sehari semalam tanpa ada pengurangan dan penambahan. 


Sesungguhnya manusia akan mempunyai masa yang cukup jika dia bijak menguruskannya. Maknanya, kita perlu memiliki kebijaksanaan menguruskan dan membahagi masa. Kebijaksanaan menguruskan masa akan memberi kesan yang terbaik dalam kehidupan. 

Masa adalah emas, masa umpama pedang, ungkapan yang menggambarkan peri pentingnya masa. Hakikatnya masa adalah kehidupan. Orang yang menyia-nyiakan masa seumpama menyia-nyiakan kehidupan. Tidak ada galang gantinya masa yang telah berlalu kerana masa yang datang adalah berlainan. Ibarat kita mencelupkan kaki ke dalam aliran sungai, apabila kita mengangkat kaki dan mencelup kali kedua maka ia adalah aliran yang lain.

Kata guru saya: “Jangan tunggu masa lapang untuk melakukan sesuatu kerja kerana kita memang tidak ada masa lapang. Tetapi kitalah yang mesti melapangkan masa.” 

Benar, untuk mendapatkan masa yang cukup kita perlu menyusun kehidupan kita dengan baik. Yang utama perlu diutamakan, yang penting perlu didahulukan, manakala yang kurang penting dikemudiankan. Semua ini agar kita tidak membazirkan masa sehingga meninggalkan perkara yang penting dan utama.

Rasulullah saw adalah contoh penyusun masa yang terbaik. Baginda seorang Rasul, seorang ketua negara, seorang panglima perang, seorang imam, suami, bapa, datuk dan sahabat, namun masih sempat lagi membuat kerja-kerja rumah. Lihat pula kepada ibadah baginda, diceritakan baginda beribadah sehingga bengkak kakinya. Bagaimana baginda mampu melakukannya sedangkan baginda juga dikurniakan 24 jam sehari semalam.Kuncinya ialah baginda bijaksana dalam menguruskan masa. 

Marilah kita menghitung diri. Bukankah termasuk satu kezaliman kepada diri sendiri jika menyia-nyiakan waktu. Kita tidak boleh memendekkan atau memanjangkan masa, tetapi kita boleh menjadikan masa itu menjadi berkat. Mudah-mudahan Allah SWT memberkati masa dan usia kita dan membantu segala urusan kehidupan kita. 

“Demi masa! Sesungguhnya manusia itu berada di dalam kerugian...” (al-`Asr: 1-2)

0 comments:

Post a Comment