Sahabat Sejati

Friday 13 December 2013

Kembara Mencari Hamba@4


Assalamualaikum warahmatullah.

Alhamdulillah, seluruh pujian buat Allah SWT yang dengan limpah kasih-Nya, kita masih lagi memberikan kesempatan untuk bernafas di atas muka bumi ini.

Cepatnya masa berlalu. Sedar tak sedar hari ini telah pun 4 tahun usia pondok kecil abuikhwan. Jika dikira dari sudut bilangan masa memang cukup lama. Tetapi jika dilihat dari bilangan usia, 4 tahun apalah sangat usia sebanyak itu. Ibarat seorang kanak-kanak yang baru belajar mengenal sesuatu. Tapak kaki pun masih lembut, banyak jatuh daripada mengatur langkah

Setelah dalam jangka masa tersebut menulis di lapangan ini, apa hasilnya? Adakah saya telah berjaya memperolehi sesuatu?. Duit, pengunjung, glamer, sahabat, atau apa.

Soalan-soalan itu bukan baru. Ia soalan biasa yang mencuit di hujung telinga. Saya tidak tertekan dengan soalan-soalan demikian. Saya sentiasa mempositifkan tujuan berblog. Saya menulis dengan matlamat iaitu menyumbangkan kebaikan dan nasihat serta panduan. Kata kuncinya adalah dakwah.

Allah SWT berfirman mengenai dakwah:
“Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang ma’ruf dan mencegah dari yang munkar; merekalah orang-orang yang beruntung.” (Ali-`Imran: 104)

Firman-Nya lagi:
“Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, sebahagian mereka (adalah) menjadi penolong bagi sebahagian yang lain. Mereka menyuruh (mengerjakan) yang ma’ruf, mencegah dari yang munkar, mendirikan shalat, menunaikan zakat dan mereka ta’at pada Allah dan Rasul-Nya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.” (at-Taubah: 71)

Berdakwah itu luas pengertiannya. Berdakwah tidak tertakluk hanya kepada berkuliah atau berceramah. Apa sahaja elemen mengajak kepada kebaikan dan adalah dakwah, termasuk menulis dan menunjuk akhlaq yang mulia adalah dakwah. Sesuai dengan maknanya iaitu mengajak atau menyeru.

Biarpun Kembara Mencari Hamba jarang sekali mendapat sebarang komentar, tidak mengapa. Saya tidak pernah putus semangat. Harapan saya, asalkan tulisan yang tersaji dihadam hingga ke noktah yang terakhir.

Lebih menggembirakan lagi jika ada tulisan-tulisan di dalam pondok kecil abuikhwan ini dapat memberikan kebaikan dan motivasi kepada para pembaca. Mudah-mudahan dengan kebaikan yang diperolehi menjadi amal jariah buat saya pada suatu ‘hari’ nanti. Tentunya saya harapkan demikian.

saudara kalian,
abuikhwan@KembaraMencariHamba

2 comments:

CETUSAN SEIKHLAS RASA said...

Menulis dan menyebarkan sesuatu ke arah kebaikan itu merupakan satu kewajipan... barangkali, mungkin... bagi sesetengah orang dan biarlah kita tergolong dalam kalangan mereka ini.

abuikhwan said...

terima kasih atas ingatan...mudah-mudahan DIA berkenan menerima segala kebaikan yang dilakukan...

Post a Comment