Sahabat Sejati

Sunday 27 October 2013

Hujan dan ubi kayu

'Gerimis pagi'

Sejak dari pagi tadi hujan turun membasahi bumi. Dari pagi tadi jugalah saya berkurung di dalam rumah. Cuti hujung minggu begini malas rasanya nak bergerak ke mana-mana. Hujan tidaklah selebat mana sekadar renyai-renyai sahaja, namun saya mengiranya sebagai permulaan musim tengkujuh.

Hujan mengingatkan saya pada sesuatu. Tentunya mengimbas kembali zaman kanak-kanak yang seolah sentiasa ceria dan menggembirakan. Hujan juga mengingatkan saya sajian enak di musim tengkujuh, ubi kayu!

Dulu arwah nenek sering bercerita mengenai makanan ruji di zaman Jepun. Ubi kayu dicampur dengan sedikit beras. Ia juga dimakan dengan kelapa kulit hijau yang diparut. Itupun sudah cukup mewah, jika tidak makan ubi kayu sahaja sehingga badan naik sembab.

Jarang kami membeli ubi kayu. Arwah emak menanam banyak rumpun di belakang rumah. Bukan itu sahaja, emak juga menanam cili, halia, lengkuas, kunyit, serai dan sebagainya. Pendekata, bahan asas masakan itu tidak perlu dibeli, jenguk sahaja di belakang rumah. Selalunya emak merebus ubi kayu dengan agak banyak. Sesiapa yang bertamu di rumah, maka dihidang untuk dinikmati bersama kopi ‘O’ panas. Sejak dulu lagi beranda rumah pusaka ayah menjadi tumpuan jiran-jiran berhimpun di waktu petang.

Jika tidak habis emak akan membuat pula pindang ubi kayu. Ubi kayu rebus itu dimasak dengan air manisan gula melaka sehingga pekat. Saya memang menggemari pindang ubi kayu hasil air tangan emak. Selalunya saya makan tidak bertangguh, dan emak dengan wajah kasihnya setiasa tersenyum melihat gelagat itu.

Itulah nikmat Allah. Setiap satunya ada kisah yang sentiasa disyukuri.

0 comments:

Post a Comment