Sahabat Sejati

Thursday 5 September 2013

TAHI LALAT DAN ALAMAT UNTUNG/SIAL

Soalan:

Assalamualaikum ustaz, saya ada kemusykilan tentang tahi lalat. Pertengahan tahun lalu saya ada berjumpa seorang tukang ubat tradisional dekat kampung tempat saya tinggal. Saya cuba ikhtiar untuk berubat cara tradisional. Semasa pada hari pertama Tok itu cuma tengok sahaja dia dah tau yang saya ada terkena makhluk halus, Tok pun bagitau saya kena dimandikan air bunga dan kena buat sikit urutan badan, semasa buat urutan badan Tok nampak dekat atas bahu kiri saya ada tahi lalat dia bagitau tahi lalat tu kena buang sebab maksud tahi lalat dekat bahu sebelah kiri tu baik 'membawa beban' dia juga minta saya buangkan tahi lalat tu, tapi sampai sekarang saya masih belum berbuat demikian. Jadi apakah pandangan ustaz dengan makna yang tersirat pada tahi lalat yang tumbuh pada atas bahu sebelah kiri saya itu. Sehingga hari ini saya masih mencari-cari jawapan samada mempercayainya atau tidak.

Jawapan: 

Jika tahi lalat itu mendatangkan mudarat atau kecacatan kepada badan, haruslah ia dibuang (lihat hukum membuang tahi lalat dalam nota kaki di bawah). [1] Jika tidak mendatangkan mudarat dan kecacatan, biarkanlah ia di situ. Untung atau rugi kita pada masa depan bukan bergantung kepada tahi lalat atau sebarang benda atau sempena tertentu, tetapi bergantung kepada takdir Allah dan undang-undang/peraturan alam yang ditetapkan-Nya. Lakukanlah mengikut yang diperintah oleh Allah iaitu dengan beriman, menuntut ilmu, beramal dengan ilmu serta bersungguh-sungguh dalam apa saja bidang yang diceburi dan disusuli dengan tawakkal kepada-Nya, insya Allah hidup kita akan berjaya. Tidak perlu terpengaruh dengan sebarang dakwaan dan ramalan yang tiada dalil dan asas.

Akhir-akhir ini kita melihat dalam masyarakat Melayu telah mula meriah kembali amalan-amalan tilikan, ramalan dan kepercayaan kepada khurafat sedangkan dahulunya amalan-amalan dan kepercayaan-kepercayaan sebegini telah menyepi. Mungkin puncanya kerana berleluasanya cerita-cerita hantu dan karut- marut dalam televisyen dan juga golongan agama yang terlibat sama dalam amalan serta kepercayaan seumpama itu hingga menjadi ikutan orang lain.

Sabda Nabi –sallallahu ‘alaihi wasallam: “Sesiapa mendatangani tukang tilik dan bertanyakan sesuatu kepadanya, tidak akan diterima solatnya selama 40 malam” (Riwayat Imam Muslim dari beberapa orang isteri Nabi).

Sabda baginda juga: “Sesiapa mendatangi tukang tilik atau pawang, lalu ia membenarkan/mempercayai apa yang dikatanya, sesungguhnya ia telah kufur terhadap wahyu yang turun kepada Muhammad.” (Riwayat Imam at-Thabrani dalam al-Mu’jam al-Ausat dari Abdullah bin Mas’ud).

Dari sahabat bernama Zaid bin Khalid al-Juhani r.a. beliau menceritakan: Rasulullah saw mengerjakan solat subuh mengimami kami di Hudaibiyah pada ketika selepas hujan di malam hari. Selesai solat, baginda mengadap ke arah kami lalu bertanya, Tahukah kamu apa yang Tuhan kamu telah katakan? Mereka menjawab, Allah dan Rasul-Nya yang paling tahu. Baginda berkata, Tuhanmu telah berkata: “Di kalangan hamba-Ku ada yang berpagi dengan beriman kepada-Ku dan ia kufur. Adapun sesiapa yang berkata: kita dituruni hujan adalah kerana kurniaan Allah dan rahmat-Nya, maka orang itu adalah beriman dengan-Ku dan kufur dengan bintang (yakni ia tidak mempercayai sempena-sempena atau ramalan-ramalan bintang). Adapun orang yang berkata, kita dituruni hujan kerana muncul atau hilang/tenggelam bintang sekian sekian, maka ia telah mengkufuri-Ku dan ia beriman dengan bintang”. (HR Imam al-Bukhari dan Muslim. Lihat; Syarh as-Sunnah).

Perhatikan, jika bintang-bintang yang begitu besar telah dinafikan kesan atau pengaruhnya oleh Nabi terhadap peristiwa yang berlaku di alam ini (sama ada turun hujan atau sebagainya) dan orang yang mempercayai hal itu dikata oleh baginda sebagai kufur kepada Allah, apakah kita ingin percaya tahi lalat di badan kita boleh memberi kesan itu dan ini?

Allah apabila melarang sesuatu, Ia menggantikan untuk hamba-Nya amalan yang lebih baik dari yang dilarang itu. Apabila Ia melarang kita dari tilikan, sebagai gantinya Ia mensyariatkan untuk kita istikharah iaitu memohon petunjuk dari-Nya untuk membuat pilihan terbaik sama ada dengan terus berdoa kepada-Nya atau dengan melakukan solat Istikharah dua rakaat dan disusuli dengan berdoa kepada-Nya.

Wallahu a’lam.

Nota hujung:

[1] Harus hukumnya membuang dari badan benda-benda yang dilihat mencacatkan atau memburukkan rupa wajah dan tubuh seperti jerawat, bintil-bintil, ketumbuhan, tahi lalat, tanda-tanda/kesan-kesan hitam atau sebagainya dengan syarat proses membuangnya tidak membawa kepada mudarat yang lebih besar atau setara dengan kecacatan benda itu pada tubuh. Abdullah bin Mas’ud –radhiyallahu ‘anhu menceritakan; Aku telah mendengar Rasulullah–sallallahu ‘alaihi wasallam- melarang wanita yang mencukur alisnya, wanita yang menipiskan giginya, yang menyambung rambutnya dan yang membuat tatu pada badannya, dikecualikan kerana suatu penyakit”. (Riwayat Imam Ahmad. Lihat hadis ini dalam Nailul-Autar, juz 6, kitab al-Walimah…, bab Ma Yukrahu Min Tazayyun an-Nisa’ bihi Wa Ma La Yukrahu).

Berkata Imam as-Syaukani mengulas hadis ini: ungkapan dalam hadis tadi “..dikecualikan kerana suatu penyakit..” Menunjukkan bahawa yang diharamkan dari perbuatan-perbuatan tersebut ialah yang semata-mata untuk tujuan perhiasan, bukan kerana penyakit atau suatu kecacatan. Jika dilakukan untuk menghilangkan suatu penyakit atau suatu kecacatan tidaklah ia diharamkan” (Nailul-Authar). Berkata Imam Ibnu Jauzi: “Adapun ubat-ubat untuk mengilangkan bintil-bintil pada wajah (jerawat) dan memperelokkan wajah untuk suami, aku berpandangan ia tidaklah dilarang” (Dinaqalkan oleh as-Safarini dalam Ghaza’ al-Albab).

Rujukan; Syeikh Munajjid dalam laman as-Su-al wa al-Jawab (al-Maktabah as-Syamilah, 5/8245, fatwa no. 104920).

Wallahu a'lam.

Sumber: Ilmu dan Ulama

2 comments:

||aLeaSaRa|| said...

salam pagi yang ceria sahabat AI,sihat tak?Maaf lama tak singgah sebab mood hilang seketika untuk blogging huhu...

mengenai tahi lalat,saya sendiri kadang2 nyaris terpengaruh bila baca di internet dan majalah.kebetulan keluarga terdekat ada yang tahi lalat di bahu kirilah,di belakang tengkuklah.katanya nasib asyik malang(dah kebetulan,kot)

Segala yang dicipta oleh Allah adalah yang terbaik.kena sentiasa bersangka baik.Kalau tahi lalat tu menimbulkan aib,atau menyakitkan tak salah untuk buang :)

abuikhwan said...

Salam sahabat, terima kasih atas kunjungan.

Itula kdg2 pelik dgn kepercayaan yg tidak berasas ini. Bukan sedikit yg terpengaruh sehingga memudaratkn kehidupannya, sedangkn apa shj cptaan-Nya adalah yg terbaik.

Mudah2an kita semua sentiasa di atas petunjyk-Nya. Ameen

Post a Comment