Sahabat Sejati

Thursday 22 August 2013

Bertaqwalah, anda mulia


Siapa pun kita pada pandangan manusia tidaklah terlalu penting. Fikiran manusia sentiasa berubah-ubah. Mereka boleh menggambarkan kita apa sahaja yang mereka mahu dan suka. Hari ini mereka memuji, esok mungkin mengeji. Boleh jadi ketika ini kita disanjung, mungkin juga di waktu yang lain kita disinggung pula.

Apatah lagi jika kita tidak sependapat atau pun kita berselisih faham dengannya, maka semakin lebat kejian yang diterima, semakin banyak pula kecacatan dan kekurangan yang tersingkap. Semua ini bukanlah sesuatu yang pelik, kerana manusia hanya memandang dan menafsir apa yang terzahir di pandangan mata.

Seringkali kelemahan dan kekurangan dijadikan penanda ukuran seseorang itu terpandang hina, manakala kekayaan dan kedudukan menjadi syarat dia dianggap mulia. Itulah nilai yang menaikkan taraf manusia. Lihat sahaja kepada orang kaya, orang yang berpangkat dan terpandang di sisi masyarakat, mereka diagung-agungkan ke mana sahaja mereka pergi. Jika di atas jalan raya, kereta-kereta mewah mereka sering diberi laluan. Kereta golongan marhaen biar ke tepi sahaja.

Begitulah kuasa pangkat dan darjat hari ini. Sedangkan kita terlupa pangkat dan darjat yang terbentang hanyalah sempadan ciptaan manusia. Itulah garisan yang menjadi ukuran sering memisahkan.

Di antara matlamat utama perutusan Rasulullah saw ialah membuang pandangan yang meletakkan kemuliaan seseorang itu pada zahir semata. Islam tidak meletakkan mulia seseorang itu pada bangsa, warna kulit, keturunan, pangkat atau pada longgokkan harta. Jika itu semua dijadikan ukuran maka kita telah tidak berlaku adil. Bahkan secara tidak langsung kita mengatakan bahawa Allah itu zalim (na'uzubillah), kerana semua itu bukan pilihan kita tetapi taqdir yang telah ditentukan oleh-Nya.

Tiada siapa yang mampu menentukan bangsanya sebelum dia lahir samada untuk dia menjadi arab, atau melayu, atau inggeris atau india atau selain itu. Ia adalah ketentuan Allah, bukan atas usaha atau kejayaan seseorang. Maka hakikat ini mestilah difahami supaya kita tidak menyalahkan atau menghina seseorang atas sebab bangsa atau keturunannya atau sebagainya kerana itu bukan pilihan atau kesalahannya. Sebaliknya kita menilai seseorang berdasarkan perbuatan dan akhlaknya. Inilah sikap yang adil.


Contohnya, kita katakan bangsa arab mulia, maka seolah-olah kita berkata zalimlah Allah kerana melayu pun tidak mahu menjadi melayu, cina pun tidak mahu menjadi cina, india pun tidak mahu menjadi india. Bangsa bukan pilihan kita, tiada siapa yang mampu menentukan bangsanya sebelum dia lahir samada untuk dia menjadi arab, atau melayu, atau inggeris atau india atau selain itu. Ia adalah ketentuan Allah, bukan atas usaha atau kejayaan seseorang. Allah yang menetapkan seseorang itu lahir sebagai arab, melayu, cina, india dan sebagainya.

Begitu juga jika kita letakkan orang yang berkulit putih mulia, maka kita juga telah berkata zalimlah Allah kerana menjadikan orang yang berkulit putih mulia sedangkan warna kulit bukanlah pilihan kita. Ada yang Allah jadikan berkulit sawo matang, ada yang berkulit kemerahan dan ada yang berkulit hitam. Semuanya adalah ketetapan Allah SWT.

Dimanakah letak duduknya kemuliaan seseorang atau sesuatu bangsa? Mungkin ada yang bertanya bagaimana mahu mengukurnya, bolehkah kita mengukurnya? Islam menetapkan konsep mulianya seseorang itu dengan cukup mudah.

Bagaimana mengukur mulia


Firman Allah SWT:
"Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling taqwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenali.” (al-Hujuraat: 13) 

Allah SWT meletakkan kemuliaan seseorang itu pada tahap ketaqwaan yang dimiliki. Semakin tinggi ketaqwaannya, maka semakin terpandang mulia ia di sisi Allah. Apabila Allah SWT memandang mulia, secara tidak langsung, ia mulia di sisi manusia.

Mungkin kita terfikir mengapa nilai ketaqwaan yang Allah SWT letakkan sebagai penanda aras kemuliaan. Dimanakah rasionalnya? Apakah hikmah dan istimewanya disebalik sifat taqwa yang dijadikan ukuran kemuliaan itu.

Sesungguhnya taqwa adalah satu konsep yang terbuka. Sesiapa pun boleh mengambil dan memilikinya. Tidak kira bangsa apa sekalipun dia, warna apa kulitnya, keturunan mana, orang miskin atau kaya, raja atau rakyat biasa, tua atau pun muda, yang berpelajaran atau tidak, dia menjadi mulia jika dia orang yang bertaqwa. Dan di dalam sifat taqwa itu terkandung berbagai-bagai sifat yang terpuji seperti jujur, berkata benar, pemurah, amanah, menuntut ilmu, suka beribadat dan sebagainya.

Mungkin dia hanya rakyat biasa tetapi lebih mulia daripada seorang raja jika dia bertaqwa. Mungkin juga dia seorang yang faqir tetapi lebih mulia dariada seorang yang berharta jika dia bertaqwa. Ataupun mungkin dia seorang yang biasa tetapi lebih mulia daripada seorang yang berpendidikan tinggi jika dia bertaqwa.

Pendekata, siapapun dia, bagaimana keadaannya, dia boleh menjadi seorang yang mulia jika dia bertaqwa. Demikianlah besarnya nilai taqwa. Sirah telah membuktikan, para sahabat walaupun mereka bukan berketurunan Arab bahkan miskin tidak memiliki apa-apa tetapi mereka menggenggam kemuliaan.

Lihatlah sahabat yang bernama Bilal bin Rabah al-Habsyi, asalnya seorang hamba berkulit hitam, tetapi dengan iman dan taqwa dia menjadi seorang yang mulia. Rasulullah sangat sayang keadanya, bahkan Rasulullah saw melantik beliau sebagai muazzin yang pertama. Ketika peristiwa pembukaan Kota Mekah, Rasulullah saw menyuruh Bilal naik ke atas Kaabah untuk melaungkan azan. Sehingga ada di kalangan Musyrikin Mekah yang masih ada nilai perkauman berkata: “Tidak sangka kita hidup sehingga kita lihat gagak hitam (Bilal) ini naik di atas Kaabah.”

Rasulullah saw menghapuskan kesombongan Quraisy dengan menaikkan seorang lelaki hitam ke atas Kaabah untuk melaungkan kebesaran Allah SWT lebih daripada diri kaum Musyrikin yang membesarkan diri dan keturunan. Sebelum Nelson Mandela berjuang untuk kaumnya menghapuskan dasar apartheid, Islam terlebih dahulu berjuang menghapuskannya. Betapa hebatnya orang membaca isi buku Mandela, “Long Walk to Freedom” tetapi hadis-hadis Nabi saw terlebih dahulu melenyapkan kesombongan yang membezakan manusia kerana keturunan, warna kulit, pangkat dan sebagainya.

Rasulullah saw bersabda:
“Wahai manusia! Sesungguhnya Tuhan kamu sama, bapa kamu sama (Adam). Ketahuilah! Tiada kelebihan orang arab ke atas ‘ajam (yang bukan arab), atau ‘ajam ke atas arab, atau yang berkulit merah ke atas yang berkulit hitam, atau yang berkulit hitam ke atas yang berkulit merah melainkan ketakwaan” (Riwayat Ahmad dan al-Baihaqi, dinilai hasan oleh al-Albani). 

Begitu juga dengan Saad bin Abi Waqqas, seorang yang juga berkulit hitam. Bahkan diceritakan betapa hitamnya Saad, apabila bersama dengan Bilal, ternampak putih Bilal. Saad memeluk Islam ketika berusia 31 tahun, dan meninggal pada usia 37 tahun. Hanya 6 tahun di dalam Islam tetapi sangat mulia. Dikatakan pada hari kematiannya bergegar Arasy Allah, menangis para malaikat di langit dan di bumi kerana bersedih dengan kematiannya.

Justeru, mahu dipandang mulia? Buktikan kemuliaan itu dalam realiti kehidupan dengan usaha ke arah kemuliaan, bukan sekadar bergantung kepada keturunan atau atas nama bangsa semata.

Bertaqwa, kamu mulia...

0 comments:

Post a Comment