Sahabat Sejati

Monday 12 August 2013

Berdentam-dentum perang di sini...


Berdentam-dentum bunyi mercun ketika jemaah sedang sembahyang isyak tadi. Kuatnya membingitkan telinga sehingga hampir-hampir mengganggu ‘konsentrasi’. Bukan sahaja kuat, malahan lama pula. Berhenti sekejap kemudian bersambung pula, berkali-kali. Mujurlah tuan imam masih ‘steady’ tidak tersasul bacaannya. Manakala para jemaah pula tidak ada yang melatah, kalau tidak tentu haru-biru jadinya.

Saya tidaklah melarang kerana tidak ada kuasa, tetapi jika hendak bermain pun janganlah bermain berhampiran masjid, carilah tempat yang jauh sedikit daripada orang ramai. Ataupun bermainlah selepas sembahyang habis isyak. Takkan tidak tahu anggaran sembahyang isyak habis dalam pukul berapa. Tidak salah untuk gembira, tetapi pandai-pandailah melihat situasi dan menilai apa yang boleh, apa yang tidak boleh. Sepatutnya ibu bapa mesti memantau anak-anak yang bermain mercun agar tidak mengganggu keselesaan orang ramai.

Saya semasa budak-budak dahulu pun bermain mercun juga, bahkan siap main meriam buluh lagi. Kami bermain dalam kumpulan yang besar, tetapi kami tahu menghormati keselesaan orang lain. Biasanya kami bermain meriam buluh di tempat yang agak jauh daripada orang ramai. Lokasinya di hujung kampung atau di pinggir-pinggir hutan. Kami sedia maklum jika ada penduduk kampung atau jemaah masjid yang mengadu kepada ibu bapa kami dek kerana terganggu dengan bunyi meriam kami, alamat balik nanti makan ‘roti panjanglah’ jawabnya. Di antara perkara baik yang sudah tidak boleh diamalkan pada zaman ini iaitu mengadu kepada ibu bapa akan kenakalan anak-anak mereka, silap-silap kita pula yang dimarah atau disergah oleh ibu bapa budak-budak itu.

Sebetulnya saya juga merasa hairan, apabila tiba musim perayaan khususnya hari raya berlambak-lambak mercun dijual. Jika pergi ke bazar Ramadhan, di celah-celah peniaga menjual juadah ada juga pihak yang menyelit mengambil kesempatan menjual mercun. Terdapat banyak jenis mercun di pasaran dan ada pula mercun baharu dengan pelbagai nama seperti mercun aiskrim, langsuir, osama bunga api sate dan bermacam-macam lagi yang tidak pernah saya dengar namanya.

Di Malaysia, pembakaran mercun diharamkan seperti yang termaktub di dalam Akta Bahan Letupan pindaan tahun 1991. Pengharaman mercun di Malaysia adalah susulan kejadian tragedi letupan kilang mercun Bright Sparkles, Sungai Buloh pada tahun 1991 yang mengorbankan seramai 26 orang. Namun, saban waktu pada setiap kali perayaan menjelang, kelihatan mercun dimainkan dengan sewenang-wenangnya tanpa kawalan, seolah-olah undang-undang yang melarang bahan letupan tersebut tidak wujud. Makin diharamkan makin berleluasa pula yang dilambakkan. Betullah kata guru saya, benda-benda yang ‘haram’ ni memang orang suka sangat.

Kita memahami mercun sinonim dengan perayaan kerana dikatakan tidak meriah kalau tidak mendengar bunyi dentumannya. Mercun dipercayai berasal dari negara China yang mempunyai sumbu dan dibalut dengan kelongsong kertas yang sangat tebal untuk menampung letupan besar. Namun akibat dan kosnya terlalu tinggi untuk ditanggung. Lihatlah, setiap kali tiba musim perayaan pasti ada terdengar mangsa yang cedera akibat letupan mercun. Lebih daripada itu ada yang sampai meragut nyawa seperti yang kita lihat di dada-dada akhbar.

Peranan ibu bapa sangat penting untuk memberikan peringatan tentang bahayanya mercun. Sebolehnya ibu bapa jangan memberi peluang langsung anak-anak mahu bermain mercun walaupun anak-anak merayu dan menangis sekalipun. Peliknya, segelintir ibu bapa pula yang lebih bersemangat bermain mercun seperti menggalakkan dan menimbulkan tanya tanya kepada anak-anak kenapa yang lebih dewasa boleh bermain. Orang dewasa juga patut menunjukkan contoh teladan dengan tidak bermain mercun.

Mercun adalah budaya dan tradisi orang Cina yang percaya mercun dibakar pada tengah malam bagi menandakan bermulanya tahun baharu untuk menghalau puaka dan nasib malang. Itu adalah kepercayaan mereka dan kita amat menghormatinya. Tetapi tidak tahulah jika ada juga orang melayu yang berfikiran begitu, membakar mercun kerana mahu menghalau hantu. Maklumlah habis sahaja Ramadhan semua hantu-hantu dibebaskan daripada ikatan.

Entahlah,hantu mana yang takut dengan letupan mercun...

2 comments:

||aLeaSaRa|| said...

salam hari raya untuk sahabat AI ^^

ingatkan kat area saya je macam tu huhu..masa balik kampung pun sama.rasa nak piat2 je telinga sapa yang main mercun tu..

abuikhwan said...

Selamat hari raya sahabat,
Tu la keadaannya sangat menggangu orang lain...harap ibubapa pantau anak2 tapi diorg main sekali he3...

Post a Comment