Sahabat Sejati

Saturday 15 June 2013

Ye la, kenapa mesti pukul 7...

Sebenarnya bukan isu baru, tetapi sudah bertahun-tahun. Rasanya dah ramai yang menyentuh persoalan ini. Sahabat saya, blogger Aleasara (baca di sini) juga turut menyuarakan persoalan ini di dalam blognya.

Baru-baru ini, ia juga telah disentuh oleh sutradara terkenal, saudara Ahmad Idham, iaitu mengapa pawagam menyiarkan cerita pada pukul 7. Alhamdulillah, sekurang-kurangnya beliau juga rasa prihatin dan tanggungjawab berkaitan isu ini.


Sebenarnya saya bukanlah termasuk golongan yang 'tercongok' di depan televisyen pada pukul 7 untuk menonton rancangan yang disiarkan. Ia adalah masa yang amat tidak sesuai dan tidak sepatutnya berlaku. Tetapi ada sebahagian yang menganggap isu ini hanyalah picisan dan isu yang kecil lagi remeh. Kata mereka, kalau kita tidak mahu menontonnya jangan buka televisyen pada waktu itu. Benar, kalau orang lain sama seperti 'kamu' tak apa, mempunyai iman yang kuat, mampu menepis godaan untuk membuka televisyen pada waktu itu. Kita bercakap secara umum, bukan untuk diri kita seorang sahaja.

Namun apa yang saya kesalkan (kasihan) ialah jawapan daripada 'orang' yang diberi amanah untuk menjaga portfolio ini. Saya bukanlah mahu berpolitik atau mempolitikkan isu ini, tetapi membaca jawapannya balasnya amatlah menimbulkan kerisauan. Sekurang-kurangnya berilah jawapan yang menunjukkan kematangan kita. Jawapan yang sebegini seolah-olah memperlihatkan kedangkalan kita dalam menangani isu itu. Bahkan ia membuka jalan untuk orang ramai memperlekeh dan mempersendakan peribadi kita. Saya berharap isu ini dapat diselesaikan dengan baik dan berhemah.


Semoga Allah SWT melindungi kita semua daripada fitnah akhir zaman ini...

0 comments:

Post a Comment