Sahabat Sejati

Thursday 21 March 2013

Aku Melayu di Kota Inggeris


Tajuk : Aku Melayu di Kota Inggeris 
Penulis : Muhaimin Sulam
Penerbit : Kemilau Publika Sdn Bhd
Muka surat : 277
Harga : SM 22.00 / SS 25.00 

Aku Melayu di Kota Inggeris merupakan satu catatan pengembaraan anak Melayu. Beliau bukan sahaja menetap di sana untuk menggarap ilmu, akan tetapi menyimpan seribu macam pengalaman, pengamatan dalam pelbagai dimensi, sama ada budaya, cara hidup, lingkungan serta perjalanan politik masyarakat Inggeris yang meninggalkan banyak kenangan manis dan pahit yang perlu dikongsi sama oleh masyarakat di Malaysia ini.

Ia amat berguna kepada anak bangsa Melayu khususnya yang akan menjejakkan kaki di sana sebagai panduan mudah bagi mereka untuk menyesuaikan diri ketika berada di kota Inggeris tersebut.

Ini kerana hidup merantau terlalu banyak suka duka pengalaman yang mesti dilalui terutama ketika berjauhan daripada ibu bapa, sanak saudara dan sahabat handai terdekat, mahu tidak mahu mendengar sesuatu daripada mereka yang lebih berpengalaman sedikit pun tidak merugikan apa-apa.

Resah rindu seorang ibu. Belajar daripada ajaran guru-guru biasa yang luar biasa. Sindiran kawan, cabaran musuh. Mengembara di bumi asing sebenarnya merupakan proses belajar bertawakal, menguji sabar diri dan mencari erti diri sendiri apatah lagi pemergian ke sana dengan niat yang tulus ikhlas kerana Allah dan kepulangan ke pangkuan keluarga di tanahair tercinta adalah untuk mengimplementasikan segala apa yang dipelajari.

Bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu yang telah menciptakan!

2 comments:

nun said...

mcm mana nak dapatkn buku ni?

abuikhwan said...

boleh beli secara online...

Post a Comment