Sahabat Sejati

Wednesday 25 April 2012

Bertemu dan berpisah...begitu lumrahnya


Apabila kita menatap wajah orang yang dikasihi, rasa yang menggunung ialah kita ingin sentiasa bersamanya. Jika boleh kita ingin selama-lamanya melayari kehidupan ini bersamanya. Kita tidak mahu berpisah walaupun sekejap mata kerana rasa rindu yang bergetar di dalam jiwa, bahangnya amat menyakitkan. Kita mahu melalui setiap detik dan keadaan bersamanya. Kita mahukan pertemuan itu berkekalan. Kita sisihkan kata perpisahan jauh-jauh dari kamus kehidupan. Kita bencikan perpisahan.

Tatkala ditanya mengapa kita ditaqdirkan bertemu, maka jawapannya ialah kita bertemu semata-mata untuk berpisah. Lama saya termenung memikirkannya, namun kebenarannya tetap ada.

Kita sentiasa mahukan sebuah pertemuan...

Seringkali kita gembira mengecapi manisnya pertemuan...

Saat kita bertemu, kita tidak pernah tahu bilakah masanya kita kita akan berpisah, bagaimanakah perpisahan itu terjadi. Semua itu tidak pernah kita fikirkan. Sedangkan bertemu dan berpisah adalah lumrah kehidupan, lumrah perjalanan hidup seorang manusia. Ia pasti akan berlaku. Merelakan sebuah perpisahan amat menyakitkan, sesuatu yang amat pahit untuk dikenang.

Bencikan perpisahan?

Seandainya kita ditaqdirkan untuk berpisah, maka jadikanlah ia sesuatu yang manis untuk diingati. Usahlah meratapinya sehingga merencat perjalanan hidup, kerana hidup harus diteruskan.

Marilah meyakini bahawa disebalik perpisahan itu ada hikmah kebaikan yang tersembunyi. Yang patah akan tumbuh, yang hilang akan berganti. Mungkin yang datang itu tidak sama dengan yang pergi, tetapi percayalah yang datang itu pasti ada kebaikan yang tersendiri. Insya-Allah ia akan mengembalikan semula derai tawa yang dahulu. Bukankah Tuhan kita, Allah Maha Pengasih dan Maha Penyayang? Dia tidak akan memberi sesuatu melainkan di dalamnya ada nikmat kebaikan semata-mata.

Oleh itu, tatkala ditanya mengapa kita ditaqdirkan bertemu, maka jawapannya ialah kita bertemu semata-mata untuk berpisah.

Ya, sekurang-kurangnya ia memberi keyakinan kepada kita bahawa Allah Maha Menemukan dan Maha Memisahkan.

Ayuh kita merelakannya...

2 comments:

Zaitun said...

Salam...

Memang perit untuk berpisah tapi perit lagi kalau ianya berlaku secara mengejut.

abuikhwan said...

benar, spt kata lagu perpisahan amat menyeksakan...

Post a Comment