Sahabat Sejati

Tuesday 21 February 2012

Secebis ingatan diri...


Dosa itu beban. Ia menimbulkan kegelapan hati dan sering meresahkan. Jiwa tidak akan pernah tenteram dengannya. Kadang-kadang keresahan itu terlukis di rona wajah.

“Daripada al-Nawwas bin Sam`aan ra; Nabi saw telah bersabda: “Kebajikan itu adalah pada kebaikan akhlaq. Manakala dosa kejahatan pula adalah apa yang mendatangkan resah pada dirimu, dan engkau tidak suka manusia lain melihat atau mengetahuinya.” (Muslim)

Sesungguhnya dosa itu membentuk noda-noda hitam di dalam hati, lalu ia tertutup kepada kebaikan. Sehinggalah noda hitam terlalu banyak, hati pun menjadi gelap dan tidak terjangkau oleh cahaya Ilahi . Diri akan terasa hina jika di selaputi dosa, malu pada orang lain dan celaan mereka bahkan terlebih malu pada Tuhan serta kemurkaan-Nya. Itu jika kita sedari.

Tuhan Maha Pengampun, maka dibukakan seluas-luasnya ruang bertaubat. Ia sentiasa terbuka sementara ajal belum bertandang. Taubat umpama sinar pagi sesudah malam yang panjang, ia juga umpama bulan purnama di malam yang gelap menyuluh jalan manusia.

وَمَن يَعْمَلْ سُوءاً أَوْ يَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ يَسْتَغْفِرِ اللّهَ يَجِدِ اللّهَ غَفُوراً رَّحِيماً
“Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan dan menganiaya dirinya, kemudian ia mohon ampun kepada Allah, niscaya ia mendapati Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (an-Nisa`: 110)

Hari-hari yang dilalui, memendekkan langkah menuju kematian. Usia yang terjangkau sedang membawa kita ke liang kubur. Seringkali kita terlupa kepastian itu.

Kita mudah tertipu dengan diri sendiri. Sedangkan Hukama` sering berpesan: “Jangan tertipu dengan badan yang sihat, kerana mati bukan syarat sakit. Jangan juga tertipu dengan usia yang muda, kerana mati bukan syarat tua.”

Ada benarnya peringatan ini, mati tidak memilih sesiapa. Tua dan muda, sihat atau sakit, miskin dan kaya, semuanya menemui kematian. Apa yang penting adalah persiapan kita untuk menghadapi kematian. Tentu kita mahukan mati dalam kebaikan, maka berusahalah.

Nabi Musa pernah memberitahu malaikat supaya segera memberitahunya sebelum mencabut nyawanya. Tetapi tatkala akan diambil nyawanya, Nabi Musa bertanya kenapa malaikat itu tidak memberitahunya lebih awal. Malaikat segera menjawab, Allah telah banyak kali menghantar peringatan demi peringatan.

Di antara peringatan yang dihantar oleh Allah ialah pertukaran rambut dari hitam menjadi putih, mata bertambah kabur, pendengaran mula berkurang, kulit yang tegang mulai kendur, badan yang gagah menjadi lemah dan sebagainya.

Justeru, tidak sedikit yang telah melihat peringatan-peringatan ini, bahkan mungkin di antara kita yang telah pun mengalaminya. Bersedih? Bimbang? Jangan begitu, marilah kita memperbanyakkan amal ibadat sebagai bekalan. Sentiasa berdoa agar diterima segala amalan. Akhirnya kita mengharapkan agar 'dijemput' dengan sebaik-baiknya. Kerana permulaan yang baik itu akan menjadikan yang akhir juga baik, insya-Allah di syurga-Nya yang abadi.

Sesungguhnya peringatan ini lebih utama buat diriku!

0 comments:

Post a Comment