Sahabat Sejati

Wednesday 28 December 2011

Sama jeee....

Suatu hari sepasang suami isteri tua pergi ke klinik. Si suami mengadu isterinya diserang penyakit lupa. Doktor pun memegang bahu si isteri, dan bertanya...

“Makcik... umur makcik berapa?

Makcik itu pun mengira-ngira jarinya. “20 tahun, doktor,” jawabnya.

Doktor tersenyum. Dia bertanya lagi, “berapa ketinggian makcik?”

Makcik itu berfikir sambil menggaru-garu kepala lalu memberitahu, “dua kaki doktor.”

Doktor itu bertanya lagi, “berat badan makcik berapa?”

Makcik menggaru-garu kepala lagi, “errr...dua kilo agaknya.”

Doktor mengeleng-gelengkan kepala. Dia menulis sesuatu di atas kertas, dan menyuruh makcik itu keluar dahulu. Nanti dia akan panggil semula dan berikan ubat. Kemudian doktor itu memanggil lelaki tua tersebut dan berkata...

“Saya tengok isteri pakcik ni dah serius sangat. Ingatannya dah terjejas teruk. Tapi sebelum saya terangkan lebih lanjut keadaannya serta cara rawatan, saya nak tanya dulu, apa nama pakcik?”

“Nama saya tuan doktor?”

Doktor mengangguk.

Mulut pakcik itu tiba-tiba terkumat-kamit. Selang beberapa ketika, barulah dia menjawab, “Kassim, doktor.”

Doktor berasa pelik. Lalu dia pun bertanya, “apa yang mulut pakcik terkumat-kamit tadi tu?”

Jawab pakcik tersebut: “Ohhh...saya nyanyi lagu, “Happy birthday to you. Happy birthday to you. Happy birthday to.......”

Doktor: "Sama je...(dalam hati)

0 comments:

Post a Comment