Sahabat Sejati

Monday 19 December 2011

Bolehkah diwasiatkan harta kepada pewaris?

Soalan:

Bapa kami baru kembali ke rahmatullah. Kami menemui buku wasiatnya yang lengkap mengenai wasiat. Beliau mewasiatkan untuk memberikan hartanya separuh kepada anak perempuan bongsunya (adik bongsu kami) dan separuh lagi dibahagi sama rata di antara adik-beradik lain (lelaki dan perempuan) enam orang. Kami berbalah sesama sendiri kerana ada yang mahu melaksanakan sepenuhnya dan ada yang menyatakan bahawa wasiat itu tidak ada maknanya. Kami bertelagah, apakah nasihat untuk kami mengatasi masalah rumit ini? Terima kasih.

Jawapan:

MASALAH kalian adalah masalah ramai umat Islam, menempuhinya apabila berlaku kematian ketua keluarga mereka. Punca utama berlaku sedemikian, antaranya kerana masyarakat membelakangi hukum syarak (hukum Allah).

Kalau semua berpegang dan akur dengan hukum Allah, maka insya-Allah, segala kemelut selesai dengan baik.

Hukum Allah yang harus difahamidan hendaklah dipegang bahawa, wasiat adalah harus pada perkara yang diharuskan syarak, seperti wasiat tidak melebihi satu pertiga daripada hartanya untuk diberi kepada jalan Allah, atau kepada orang tertentu yang bukan waris untuk menerima pusakanya.

Adapun wasiat harta kepada orang yang boleh menerima pusaka, secara fardz atau secara ketentuan syarak kepadanya, yang disebut ashabul furudh, iaitu mereka yang seharusnya mendapat habuan yang nyata seperti isteri yang dapat 1/8, anak lelaki mendapat dua bahagian berbanding anak perempuan yang mendapat satu bahagian.

Maka berwasiat bagi golongan yang sudah ditentukan ini adalah dilarang, tidak diluluskan syarak.

Jika berlaku wasiat pun, maka ia tidak ada kesan dan jangan sesekali dilaksanakan. Ada hadis yang jelas melarang perbuatan tersebut yang mafhumnya: “Sesungguhnya Allah telah memberi kepada setiap orang haknya. Oleh itu tiada wasiat kepada pewaris.” (hadis riwayat Tirmidzi dalam kitab wasiat pada bab “Tiada wasiat untuk pewaris”).

Pewaris yang dimaksudkan dalam hadis ini, adalah pewaris yang menerima harta pusaka secara fardz atau `asabah.

Dalam hal anda, adik bongsu anda atau anak bongsu bapa anda adalah pewaris yang boleh menerima harta pusaka bapa anda secara fardz. Maka menurut syarak wasiat untuknya adalah tidak sah dan terbatal dengan sendirinya.

Namun demikian, wasiat itu masih boleh dilaksanakan juga, jika anda dan pewaris lain sepakat hendak melaksanakannya dengan mengambil jalan tanazul. Maksudnya, selepas anda membahagikan harta pusaka tersebut mengikut hukum faraid, selepas itu masing-masing menyerahkan atau menghadiahkan bahagiannya kepada adik tadi, sehingga mencapai tahap yang bapa anda sebutkan dalam wasiat tersebut.

Hal sebegini dilaksanakan bukan kerana mengikut wasiat, kerana wasiat tidak sah. Tetapi ia dilakukan kerana kasih sayang sesama keluarga dan dengan hasrat untuk memenuhi kehendak bapa.

Maka dengan selesainya pembahagian itu, diberikan juga kepada adik bongsu secara sukarela dan redha-meredhai antara satu sama lain.

Demikian juga dengan pembahagian harta pusaka secara sama rata. Hukum syarak amat jelas, sebagaimana firman Allah (mafhumnya): “Allah mewasiatkan kamu (memerintahkan kamu) mengenai pembahagian harta pusaka anak-anak kamu dengan seorang anak lelaki mendapat bahagian menyamai dua bahagian anak perempuan.”

Jelas ayat Allah ini, bahawa pembahagian harta tidak boleh sama rata. Anak lelaki mendapat dua bahagian, berbanding anak perempuan mendapat satu bahagian.

Akan tetapi jika hendak diberikan sama rata juga, meskipun hukum Allah jelas, maka harus dilakukan sedemikian, setelah hukum Allah dipatuhi dahulu dan kemudiannya diagihkan pula secara sukarela, maka boleh berbuat demikian dengan tidak membelakangi hukum Allah dan tertunailah segala yang dihajati. Wallahua`lam.

Sumber: Bersama Dato Dr Harun Din

1 comments:

Nazihah@Jiha said...

Alhamdulillah.ilmu baru

Post a Comment