Sahabat Sejati

Saturday 12 November 2011

Alhamdulillah...


Satu kisah...

Seorang lelaki berangkat berjihad di jalan Allah, sementara dia meninggalkan isteri dan anak-anaknya. Beberapa wanita tetangganya yang lemah iman berkata kepada isteri lelaki tersebut: "Wahai ibu yang malang, apabila Allah mentakdirkan maut untuk suamimu dan menjadi syahid, maka siapakah yang akan menghidupi dan menjaga anak-anakmu?"

Wanita mukminah ini hanya menjawab perkataan mereka dengan keras, sepenuh iman dan keyakinan: "Aku hanya mengenal suamiku sebagai seorang yang hanya dapat makan. Aku tidak pernah mengenalnya sebagai yang menurunkan rezeki. Apabila orang yang hanya dapat makan itu telah mati, maka Yang Maha Pemberi rezeki akan tetap hidup."

Ya, Pemberi rezeki tetap hidup dan tidak akan berkurang khazanah-Nya, walaupun diberi kepada seisi bumi. Allah, Tuhan kita yang amat pemurah.


“Katakanlah: “Sesungguhnya Tuhanku melapangkan rezeki bagi siapa yang dikehendaki-Nya di antara hamba-hamba-Nya dan menyempitkan (siapa yang dikehendaki-Nya)”. Dan barang apa saja yang kamu nafkahkan, maka Allah akan menggantinya dan Dialah Pemberi rezeki yang sebaik-baiknya.” (Saba’: 39)

Alhamdulillah.

2 comments:

Nazihah@Jiha said...

Alhamdulillah..sgt suka dgn jawapan Isteri itu :)

abuikhwan said...

semoga jadi contoh ikutan...

Post a Comment