Sahabat Sejati

Tuesday, 29 November 2011

Aku ni matahari...

Ada dua orang pakcik sedang berbual di sebuah rumah. Seorang bernama Pak Sudin dan rakannya bernama Pak Mail. Mereka telah lama berkawan.

Pak Sudin : (Sambil naik atas meja) Engkau tahu tak?

Pak Mail : Tau apa?

Pak Sudin : Aku ni sebenarnya matahari (sambil mengangkat tangannya tinggi-tinggi). Engkau tengok dunia terang sebab akulah.

Pak Mail : (Dalam hati) Jangan-jangan dia ni dah gila. Isyy bahaya ni...baik aku laporkan pada doktor. Biar diperiksanya.
Sambil berlari, Pak Mail pergi ke klinik dan menceritakan apa yang berlaku kepada doktor.

Pak Mail : Doktor, kawan saya tu mungkin dah gila!

Doktor : Kenapa pakcik cakap macam tu?

Pak Mail : Betul doktor. Tadi dia naik atas meja, lepas tu angkat tangan dan cakap dia sebenarnya matahari. Dunia ni terang sebab dia yang buat.

Doktor : Kalau macam tu, suruh kawan kamu tu turun!

Pak Mail : Jangan doktor, nanti kalau dia turun gelap dunia ni pulak!

Doktor : (Dalam hati) 'Sama' je nampaknya...

Ceriakan pagi anda...

0 comments:

Post a Comment