Sahabat Sejati

Saturday, 19 November 2011

Aku dah tanda dah!

Suatu hari, Kassim, Ah Keat dan Ramasamy pergi memancing di laut Hmm...dahsyat sungguh, hari itu dalam masa yang tidak sampai lima jam saja, mereka memperolehi 40 kilogram ikan! Sebelum balik, Kassim pun memberitahu Ramasamy, "Banyak betul ikan kat sini. Baik engkau tanda tempat ni, esok kita boleh datang lagi."

Esoknya mereka menyewa sebuah bot dan pergi ke lokasi semalam. Sejurus tiba di tengah laut, mereka jadi pening sebab tidak dapat mengesan tempat yang dicari-cari. "Rama... engkau dah tanda tak tempat tu semalam?" tanya Kassim sambil memandang muka kawan baiknya itu.

"Dah! Aku dah buat tanda pangkah besar kat lantai bot!" jawab Ramasamy.

Mendengar jawapan Ramasamy tadi, Ah Keat terus berdiri dan bercekak pinggang, "Cit aparaa....! Tak ada akal ka lu, Rama! Itu macam aa..., apa pasal hari ini lu sewa lain bot?"


(Cerita hanya rekaan semata. Diceritakan oleh sahabat saya sewaktu dalam perjalanan menuju ke Temerloh tempohari)

2 comments:

Nazihah@Jiha said...

aha,mula2 tak fhm ceritanya ni ustaz..
2 3 kali baca baru ketawa ^^ lmbt pikap =='

abuikhwan said...

semoga ceria...

Post a Comment