Sahabat Sejati

Friday 16 September 2011

Perihal kedudukan jenazah ketika solat mayat


Soalan:

Telah berlaku satu kematian di sebuah rancangan Felda di Pahang. Jenazah lelaki disolatkan sesudah solat Jumaat. Imam masjid mengarahkan supaya jemaah mengangkat jenazah dan meletakkan kepalanya menghala ke sebelah kanan imam. Pada pemahaman saya kebiasaannya jenazah perempuan sahaja yang diletakkan sedemikian. Ada makmum mengingatkan imam, bahawa jenazah tersebut lelaki bukan perempuan. Tetapi imam menjawab bahawa kedudukan yang diarahkan jenazah diletakkan sudah betul. Imam terus menyempurnakan solat jenazah. Saya mohon penjelasan, adakah solat jenazah itu sah?

Jawapan:

SOLAT jenazah rukunnya ada tujuh. Pertama, berdiri bagi orang yang mampu. Kedua, niat solat jenazah. Ketiga, takbir empat kali. Keempat, baca Surah al-Fatihah (selepas takbir pertama). Kelima, selawat ke atas Nabi Muhammad saw. Keenam, berdoa ke atas jenazah dan ketujuh, salam.

Jika lengkap tujuh rukun tersebut, maka sahlah solat jenazah itu tanpa mengambil kira kedudukan jenazah itu letaknya di mana.

Dan tidak perlu diperpanjang-panjangkan dengan mengaitkannya dengan sah atau tidak solat, jika semua yang dilaksanakan sudah menepati rukunnya.

Cukup rukun, sahlah solat jenazah itu.

Apa yang anda timbulkan dari persoalan ini, bukanlah perkara asas atau perkara utama yang perlu dipenuhi. Ia adalah ranting kecil, atau cabang yang tidak menjejaskan sahnya solat jenazah itu.

Kedudukan jenazah di hadapan imam adalah perkara yang diperselisihkan ulama. Biasanya begitulah, iaitu kepala jenazah lelaki di kiri imam, manakala jenazah perempuan berada di kanan imam.

Tetapi jika berlaku jenazah lelaki berada di sebelah kanan pun boleh. Tidak mengapa, malah itulah yang diamalkan oleh kebanyakan umat Islam.

Kita lihat kedudukan mayat yang diletakkan ke dalam kubur, mesti mengadap kiblat, dengan lambung kanannya mengadap ke tanah dan mukanya mengadap kiblat.

Solat jenazah bagi mereka yang belum berbuat demikian harus melakukannya sesudah dikebumikan. Pada ketika itu tentulah mayat lelaki atau perempuan di dalam kubur adalah berada di kanan imam. Tidak mungkin di kiri imam. Kerana mereka yang menunaikan solat jenazah itu mestilah menghadap kiblat, di belakang jenazah yang kepalanya berada di kanan imam.

Oleh itu bagi solat jenazah ghaib, imam berdiri menghadap kiblat dan diketahui di mana letaknya kepala jenazah, sama ada kiri atau kanan, tetap sah solat tersebut tanpa khilaf.

Yang diperbahaskan uama dengan panjang lebar dalam hal ini ialah, di mana imam akan berdiri. Jika jenazah lelaki, imam akan berdiri bertentangan dengan kepalanya (atau di kepalanya). Bagi jenazah perempuan, imam berdiri bertentangan dengan punggungya (atau di tengahnya)

Diriwayatkan Anas bin Malik: "Telah bersolat jenazah lelaki dengan berdiri di sisi kepalanya dan bagi jenazah perempuan di tengahnya (di sisi punggungnya). Lalu Al`Alaak bin Ziyad bertanya kepada Anas bin Malik, adakah begitu Rasulullah saw melaksanakan solat jenazah. Jawab Anas, "Ya begitulah".

Apa yang disebutkan oleh Anas bin Malik itu, sabit daripada hadis sahih Rasulullah saw yang diriwayatkan oleh Abu Daud, at-Tirmidzi, Ibnu Majah dan lain-lain, semuanya hadis sahih.

Namun demikian, sekiranya ada imam yang menunaikan solat jenazah dengan terbalik, iaitu berdiri di tengah-tengah jenazah lelaki dan di kepala perempuan, hukum solat tersebut adalah sah. Cuma bersalahan dengan sunnah.

Ini disebut sebagai khilafus sunnah.

Dalam mazhab Hanafi, Imam Abu hanifah sendiri berpendapat, bahawa imam berdiri di hadapan dada jenazah, sama ada lelaki ataupun perempuan. Wallahua`lam.

Sumber: Bersama Dato Dr Harun Din

10 comments:

||aLeaSaRa|| said...

slm sahabat di petang hari :)

alhamdulillah byk ilmu agama yg kite perolehi di sini,teruskan berkongsi ilmu ye :)

abuikhwan said...

I-Allah, semoga bermanfaat...

Nazihah@Jiha said...

Assalamualaikum ustaz..

alhamdulillah..bermanfaat..:)

SK Seri Lagenda said...

Syukran.. banyak manfaat diperoleh.

Unknown said...

Salam ustaz
Sebenarnya bagaimana kedudukan jenazah sebelum di mandikan dan di kafankan dan ketika disembahyangkan..wallahualam..

Unknown said...

Salam ustaz
Sebenarnya bagaimana kedudukan jenazah sebelum di mandikan dan di kafankan dan ketika disembahyangkan..wallahualam..

Unknown said...

Salam ustaz
Sebenarnya bagaimana kedudukan jenazah sebelum di mandikan dan di kafankan dan ketika disembahyangkan..wallahualam..

Unknown said...

Alhamdulillah.ana faham skg.
Syukran.

Unknown said...

Alhamdulillah.ana faham skg.
Syukran.

Unknown said...

Alhamdulillah.ana faham skg.
Syukran.

Post a Comment