Sahabat Sejati

Thursday 4 August 2011

Puasa bukan untuk bermalasan


Puasa memang meletihkan, memenatkan ditambah dengan lapar dan dahaga. Tetapi bukan alasan untuk bermalas-malasan. Ada yang menyatakan bahawa puasa melembabkan, membantutkan produktiviti dan bermacam-macam alasan untuk meremehkan puasa.

Buktinya, di dalam sejarah apabila Presiden Tunisia yang pertama Habib Bourguiba (1957 – 1987) telah mengeluarkan arahan tidak membenarkan penjawat awam di negaranya berpuasa di bulan Ramadhan. Alasannya mudah, berpuasa mengurangkan produktiviti.

Beliau dan anggota kabinetnya telah muncul secara langsung di kaca televisyen pada tengahari bulan Ramadhan sambil makan beramai-ramai.

Pemikiran sceptic!

Tetapi salahnya bukan pada puasa tetapi manusia.

Satu analogi.

Jika anda ternampak sebuah kereta yang tersadai melanggar tiang lampu, apakah anda akan menyalahkan kereta?

Tidak mungkin. Tiada yang akan menyalahkan kereta.

Sebaliknya semua orang akan menyalahkan pemandunya. Itu yang sebetulnya.

Badar al-Kubra

Peperangan Badar al-Kubra ini telah berlaku pada 17 Ramadhan tahun 2 Hijrah di mana pada tahun ini juga Allah mewajibkan berpuasa sebulan Ramadhan. Peristiwa ini berlaku apabila Rasulullah saw sendiri yang mengetuai pasukan tentera Islam seramai 313 orang berhadapan dengan 1000 orang tentera kafir Quraisy.

Jika kita berfikir sejenak, apakah Allah SWT tidak mengetahui bahawa tentera Islam sedang berpuasa? Jadi, mengapa diwajibkan berperang sedangkan ketika itu masing-masing dalam keadaan lapar dan keletihan.

Jelas bagi kita bahawa Allah SWT ingin menunjukkan bahawa walaupun sedang berpuasa tetapi bukan alasan untuk bermalas-malasan, meletihkan dan sebagainya. Terbukti tentera Islam menang dalam peperangan tersebut.

Bagaimana keadaan kita hari ini, adakah puasa untuk bermalasan dan mengurangkan produktiviti?

Tepuk dada tanya iman di dalam dada...

2 comments:

Nazihah@Jiha said...

Alhamdulillah,tak malas hee~ masih bersemangat sepanjang ramadhan ni,w/pun diuji dgn kesihatan yg tak berapa baik..(=

abuikhwan said...

semoga ujian itu menambah ketaqwaan kepada-Nya...

Post a Comment