Sahabat Sejati

Thursday 11 August 2011

Berlalu 10 Ramadhan

Assalamualaikum wrm. wbt.

Alhamdulillah, pertama dan selamanya marilah kita memanjatkan rasa syukur yang tidak terhingga kepada Tuan empunya dunia, Allah SWT di atas nikmat masa dan kesihatan. Lebih-lebih lagi nikmat Islam dan Iman yang diberikan hanya kepada mereka yang terpilih.

Syukur juga kerana masih dipanjangkan usia sehingga dapat bertemu lagi Ramadhan tahun ini. Sedangkan ramai yang tidak berpeluangbersama Ramadhan, kerana kematian telah menjemput mereka.

Firman Allah SWT: “Wahai orang-orang yang beriman! Telah diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana telah diwajibkan ke atas orang-orang yang terdahulu, mudah-mudahan kamu menjadi orang yang bertaqwa.” (al-Baqarah: 183)

Pantasnya masa berlalu, hari ini telah pun 10 Ramadhan, bermakna telah sepuluh hari kita menjalani ibadat berpuasa. Isilah Ramadhan yang dirindui ini dengan sebaiknya untuk kita mencari rahmat, keredhaan dan keampunan-Nya. Janganlah kita termasuk ke dalam golongan yang tidak mendapat apa-apa manfaat di bulan ini, sedangkan Ramadhan adalah bulan yang amat istimewa dengan kelebihan dan keistimewaan yang melimpah-ruah baik diwaktu siang maupun malamnya.

Dari Abu Hurairah ra, beliau berkata bahawa Rasulullah saw telah bersabda: “Betapa ramai daripada orang yang berpuasa tetapi tidak mendapat apa-apa dari puasanya kecuali lapar dan dahaga, dan betapa ramai orang yang beribadat malam tetapi tidak mendapat apa-apa kecuali berjaga malam.”

Sesungguhnya Ramadhan adalah bulan yang penuh kerahmatan, justeru itu bina dan pupuklah kasih sayang berteraskan ukhuwwah Fillah sesama kita, hargai mereka yang tidak bernasib baik, santuni mereka yang kasar, didik mereka yang jahil, bimbing mereka yang tersasar dari jalan kebenaran. Mudah-mudahan ia menjadi penyebab turunnya rahmat dan barakah dan memayungi kita semua.

Bersungguh-sungguhlah dalam mengejar manfaat dan kelebihan Ramadhan sebagai bulan mendidik nafsu, disamping itu gembelengkan seluruh tenaga dalam meyakinkan segenap lapisan masyarakat bahawa formula untuk menyelamatkan agama, bangsa dan negara kita hanyalah apabila kita kembali kepada al-Quran yang diturunkan pada bulan ini di samping berpegang teguh kepada Sunnah Rasul-Nya.

“(Bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) al-Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeza (di antara yang hak dan yang bathil ).” (al-Baqarah: 185)

Di bulan penuh barakah ini juga, janganlah sekali-kali kita lupa akan nasib saudara-saudara kita di bumi Islam yang sedang bergolak khasnya di Palestin, Iraq dan Afghanistan, di samping mereka yang sedang bertarung nyawa di Chechnya, Selatan Filipina, Selatan Thai dan seluruh bumi umat Islam di dunia ini.

Panjatkanlah doa dan permohonan di bulan yang penuh rahmat ini, mudah-mudahan Allah SWT memberikan kejayaan dan kemenangan kepada mereka setelah sekian lama hidup dalam penderitaan dan kesengsaraan, bergenang air mata serta mengalir keringat darah.

Orang-orang yang memiliki hati yang suci dan ikhlas pasti merasakan betapa besarnya nilai Ramadhan. Tidak hairanlah, sebagaimana yang disebut oleh Ma`la bin Fadhal, “Dahulu sahabat Rasulullah saw berdoa kepada Allah sejak enam bulan sebelum masuk Ramadhan agar Allah sampaikan umur mereka ke bulan yang penuh berkat itu. Kemudian, selama enam bulan sejak Ramadhan berlalu, mereka berdoa agar Allah menerima semua amal ibadat mereka di bulan itu.”

Justeru, rebutlah setiap peluang menambah ibadat yang ada dalam bulan ini. Jadikanlah madrasah Ramadhan sebulan ini untuk membersihkan karat-karat yang melekat di hati, mudah-mudahan ia akan bersinar sebagaimana fitrah kita hadir ke dunia ini.

Biarlah Ramadhan ini adalah yang terbaik dan terindah...

2 comments:

Nazihah@Jiha said...

10 Ramadhan dah berlalu..yg baru...baru menjelma ^_^

10 akhir ramadhan lailatul qadar~~

abuikhwan said...

Insya-Allah, sama-sama kita mencarinya...mudah-mudahan dipertemukan.

Post a Comment