Sahabat Sejati

Tuesday 19 July 2011

Siapkanlah bekalanmu wahai diri (abuikhwan)


Siang dan malam silih berganti mengiringi pejam dan celik. Putaran masa yang bergerak tanpa henti, meninggalkan sesiapa sahaja yang masih lalai. Ibarat tidur di dalam jaga.

Tanpa peduli.

Tanpa simpati.

Semuanya hanya disedari tatkala berganti bulan, bersalin tahun.

“Ahh...sudah bertambah setahun umurku.”

Kata-kata yang biasa, sudah dijangka.

Namun apakah yang dipandang pada usia yang bertambah. Sekadar satu kiraan yang tiada nilai?

Tanpa memberi apa-apa pengertian, jauh sekali menukilkan keinsafan.

Manusia sentiasa terlupa, lumrahnya memang begitu.

Tarikh istimewa???

Hening subuh 19 Julai 2011.

Hari yang istimewa, detik indah dalam penantian.

Aku masih di sini.

“Hmm..hari ini usiaku sudah menginjak 35 tahun.”

35 tahun, selama itulah diri ini menumpang dibumi-Nya. Berkelana ke sana ke sini. Menghirup uidara sepuasnya, makan dan minum dengan semahunya. Sedangkan itu semua tidak pernah dipinta dalam doa.

Keliru dengan perasaan sebenar yang menyelubungi diri. Gembira dengan ulangtahun kelahiran ini? Kadang-kadang aku terfikir, apa yang ada pada sebuah kelahiran untuk dikenang? Setiap kali menjelangnya tarikh seperti hari ini, ia hanya memberitahu diriku bahawa setahun lagi telah bertambah janji untuk aku menghampiri kematian.

“Setiap yang bernyawa (berjiwa) pasti akan merasai mati.” (Ali ‘Imran: 185).

Dengan penuh kusyuk dan rendah hati aku mulakan pagi nan damai ini dengan sujud kepada-Mu. Aku menadah tangan, melafazkan setinggi-tinggi kesyukuran, kerana dengan izin-Nya masih diberikan peluang untuk menghirup nafas. Membuka mata melihat dunia yang luas ini. Sungguh besar nikmat kehidupan yang ditaqdirkan, tidak mungkin hati dapat mengingkarinya.

Biarpun kehidupan ini, kadang-kala ada resah dan gelisah.

Ada penat dan lelah.

Ada pahit dan jerih.

Namun masih ada lagi bahagia dan gembira, biarpun sekelumit cuma.

Demikianlah percikan kasih sayang-Nya yang tidak pernah menghampakan.

Terima kasih Tuhan

Petang yang damai.

Aku berdiri di jendela, memerhati langit bersih, remang-remang cahaya merah di ufuk.

Burung-burung berterbangan.

Kanak-kanak masih berlari berkejaran di padang.

Daun-daun kering berguguran, melayang-layang tanpa kemudi di pupuk angin petang.
Entah mengapa tiba-tiba hatiku digamit, sehingga mata asyik memerhatikan daun-daun kering yang gugur itu. Ada sesuatu yang bermain di puncak benak.

Daun kering itu asalnya dari sebutir biji benih. Lalu berpucuk tunas, muda, lemah dan mudah patah.

Kemudian ia semakin melebar, semakin hijau warnanya dan menjadi dewasa.

Hari silih berganti, daun yang hijau tampak kekuningan. Selepas itu bertukar menjadi coklat. Layu dan kekeringan. Akhirnya gugur ditiup angin. Begitulah hayat sehelai daun.

Hati kecil ini mencelah, itulah gambaran kehidupan. Setiap detik dan ketika kita akan mengalami perubahan demi perubahan, perpindahan demi perpindahan yang telah ditetapkannya. Mampukah sesiapa menolak dan menepisnya?

Pantasnya roda kehidupan berputar. Meraba-raba kepala yang telah berkurang rambutnya, Uban juga telah memutih sehelai dua.

Terasa baru semalam mengenal dunia...

Terasa baru semalam memasuki alam persekolahan...

Terasa baru semalam melafazkan kalimah “Aku Terima Nikahnya.”

Terasa baru semalam melafazkan kalimah membesarkan Allah ditelinga anak...

Hari ini usia telah pun menghampiri angka 40.

Lalu teringat kepada pesanan Rasulullah saw kepada umatnya:

“Tanda Allah membenci seseorang hamba-Nya; ia akan sentiasa sibuk dengan perkara yang tiada kaitan dengan dirinya. Sesungguhnya sesaat umur yang pergi tanpa digunakan di dalam ibadah, pasti membuatkan manusia menyesal di kemudian hari. Sesiapa yang telah mencapai umur empat puluh tahun, sedangkan amalan kebaikannya terlalu sedikit dibandingkan dengan kejahatan yang dilakukannya, maka bersedialah untuk ke neraka."

Bergetar hati ini, kerana nasihat ini sebenarnya sudah cukup menjadi ingatan kepada orang yang berakal.

Ambillah sedikit masa untuk merenung jauh kehidupan ini. Sesungguhnya kehidupan ini adalah pengorbanan, pandanglah dengan mata hati yang ikhlas bukan dengan nafsu yang bertapak di dalam diri.

Semalam, sudah pun berlalu, disimpan dalam lipatan untuk dibuka pada hari akhirat nanti. Esok, tidak pasti apa yang akan berlaku. Malahan sebentar lagi pun tidak jelas dan nyata, apatah lagi mahu memikirkan hari esok. Kerana taqdir hidup bukan milik kita. Ia kepunyaan Allah.

Lamunan terhenti

"Apa yang dimenungkan tu? Jauh nampaknya," tiba-tiba isteri menegur dari belakang, sambil menyuakan senyuman manis penuh perisa. Ahh...isteri solehah.

Lamunan panjang mati di tengah jalan.

Waktu maghrib hampir menjengah, saya segera bersiap-siap untuk ke surau.

"Hidup ini bukan lagi untuk mencuba-cuba, tetapi untuk menjadi sebaik-baik hamba. Sebagaimana asal kejadian dengan sebaik-baiknya. Teruskan memanjat tangga-tangga kehidupan, sebelum bertemu dengan-Nya," benak berkata-kata.

Firman Allah SWT:

Wahai umat manusia, sekiranya kamu menaruh syak (ragu-ragu) tentang kebangkitan makhluk (hidup semula pada hari kiamat), maka (perhatilah kepada tingkatan kejadian manusia) kerana sebenarnya Kami telah menciptakan kamu dari tanah, kemudian dari setitik air benih, kemudian dari sebuku darah beku, kemudian dari seketul daging yang disempurnakan kejadiannya dan yang tidak disempurnakan; (Kami jadikan secara yang demikian) kerana Kami hendak menerangkan kepada kamu (kekuasaan Kami); dan Kami pula menetapkan dalam kandungan rahim (ibu yang mengandung itu) apa yang Kami rancangkan hingga ke suatu masa yang ditentukan lahirnya; kemudian Kami mengeluarkan kamu berupa kanak-kanak; kemudian (kamu dipelihara) hingga sampai ke peringkat umur dewasa; dan (dalam pada itu) ada di antara kamu yang dimatikan (semasa kecil atau semasa dewasa) dan ada pula yang dilanjutkan umurnya ke peringkat tua nyanyuk sehingga ia tidak mengetahui lagi akan sesuatu yang telah diketahuinya dahulu. Dan (ingatlah satu bukti lagi); Engkau melihat bumi itu kering, kemudian apabila Kami menurunkan hujan menimpanya, bumi itu hidup dengan subur kembali menumbuhkan beraneka jenis tumbuh-tumbuhan yang indah permai." (al-Hajj: 5)

2 comments:

Nazihah@Jiha said...

Salam alaik ustaz!

Alhamdulillah,sanah helwah buat ustaz yg ke-35:)

Semoga dgn bertambahnya usia,menjadikan diri semakin bertambah amal ibadat :)

didoakan semoga berbahagia bersama keluarga yg tersayang,insyaAllah.ameen ya rabbal aalamin :D

abuikhwan said...

musyakirin awee....ameen

Post a Comment