Sahabat Sejati

Thursday 7 July 2011

Kisah sebelum tidur


Assalamualaikum teman-teman...

Entahlah apa yang nak dicoretkan, malam-malam begini.

Tiba-tiba teringat satu cerita yang disampaikan oleh seorang sahabat semasa berkursus BTN dahulu.

Sahabat ini berasal dari negeri Terengganu, pekat pula loghatnya dengan huruf ‘G’ yang sentiasa ada di hujung perkataan yang dituturkan.

Berborak beramai-ramai sebelum melelapkan mata, setelah tepu kepala di dewan kuliah dan memercik peluh beraktiviti di padang. Bermacam-macam cerita yang keluar bersama loghat masing-masing. Lucu, Terengganu tak memahami bahasa Kedah, Negeri Sembilan tak memahami loghat Kelantan. Tetapi itu semua bukannya satu masalah.

Sesungguhnya silaturrahim tidak terhalang kerana berlainan bahasa dan negeri, tetapi ianya lahir dari hati yang ikhlas mahu bersahabat dan kenal mengenal di antara satu sama lain.

"Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal." (al-Hujurat: 13)

Ya, untuk kita saling kenal mengenal.

Teringat satu syair yang masyhur dari Saiyidina Ali kaw. tentang kelebihan manusia:

“Sesungguhnya manusia dari segi perbandingan, mereka adalah sama sahaja, bapa mereka adalah Adam as. dan ibu mereka adalah Hawa. Mereka adalah daripada satu jiwa dan roh yang bercampur-campur dan tulang-tulang yang dijadikan pada mereka, dan mempunyai anggota-anggota.

Begitulah keadaan manusia, maka sekiranya bagi mereka mempunyai asal-usul keturunan, kedudukan yang dibanggakan olehnya, maka semua mereka berasal dari tanah dan air, oleh itu tiada kelebihan melainkan bagi mereka yang berilmu, sesungguhnya mereka adalah di atas petunjuk dan barangsiapa yang meminta petunjuk, maka sesungguhnya dia mendapat satu dalil dan kenyataan yang terang dan kadar bagi setiap orang itu ialah apa yang dia lakukan, dan sesungguhnya tanda kelakian bagi seseorang itu ialah perbuatan yang dia lakukan bukan dengan percakapan sahaja. Dan sesungguhnya yang menjadi seteru kepada seseorang itu ialah kejahilannya, dan orang yang jahil itu menjadi musuh kepada orang yang berilmu.”

Kisah sebelum tidur

Oh ya, begini kisahnya...

Pak Pandir dan Mak Andeh mengadu kepada doktor tentang masalah ingatan yang mereka alami. Selepas membuat pemeriksaan, doktor memberitahu, kesihatan Pak Pandir dan Mak Andeh, dalam keadaan normal. Tetapi supaya tidak mudah lupa, mereka dinasihatkan menulis apa yang mereka inginkan di atas kertas.

Malam itu, sambil menonton cerita P. Ramlee, Pak Pandir meminta Mak Andeh toolong masakkanya mi segera perisa kari.

"Tulis tu...perisa kari!" Pesan Pak Pandir.

"Alah, tak payah, saya boleh ingat!" jawab Mak Andeh.

Baru Mak Andeh hendak pergi ke dapur, Pak Pandir berkata lagi, "Jangan lupa masukkan telur sebiji."

"Okey."

"Tulis pada kertas, nanti lupa."

"Alah, saya ingat."

"Satu lagi," kata Pak Pandir, "masukkan cili padi sikit. Mak Andehnya, tulis kat kertas, nanti lupa!"

"Alah...saya ingatlah. Maggi kari, taruk telur dengan cili."

Dua puluh minit kemudian Mak Andeh kembali ke ruang tamu. Tetapi yang dibawanya bukan maggi kari yang ada telur dan cili padi, tetapi cekodok! Pak Pandir marah betul. Kata Pak Pandir...

"Kan saya dah cakap tadi, tulis, tulis, tapi awak degil. Ha...kan awak dah lupa bawa sosnya!"

Demikianlah kisah sebelum tidur, dari seorang rakan...

Semoga ada sedikit pengajaran.

Siapa pun kamu, dari mana berasal. Kedah, Pahang, Melaka, ataupun dari mana sahaja bukan menjadi persoalan, tetapi kita semua adalah rakyat MALAYSIA.

Saya sayang Malaysia

4 comments:

Nazihah@Jiha said...

tergelak sikit baca kisah pak pandir dan mak andeh tu =) dua2 pun lupa..tapi,tak berapa pastilah apa pengajaran yang sy dpt ustaz..=_='

Bahasa Menunjukkan Bangsa,Hilang Bahasa Lenyaplah Bangsa =) sayang Malaysia juga!

RuMaH TuA said...

Menarik.... (^-^)

||aLeaSaRa|| said...

slm sggh di sini.betul tu biarlah dr ngri mana pun asalnya,politik mana yg diundinya,tapi kita semua sama negara~MALAYSIA.

Jrg dpt baca entri kelakar di sini.ada cerita pak pandir lagi.he3....teruskan berkongsi entri ye.nti kite sggh lg di sini.

abuikhwan said...

sekali-sekala rehat minda dgn n3 kelakar...

Post a Comment