Sahabat Sejati

Monday 25 July 2011

Ibadat, satu keperluan bukan bebanan!

Setiap pagi, apabila terjaga dari tidur, saat mencelikkan mata, kita memuji serta memanjatkan kesyukuran kepada-Nya.

Kemudian kita menyiapkan diri untuk tunduk sujud kepada-Nya.

Cuba bertanya ke dalam diri, “Mengapa kamu lakukan semua ini wahai diri?”

Dengarlah apa jawapan diri.

“Aku bersembahyang kerana ia suatu tanggungjawabku kepada-Nya.....”

Atau.

“Aku lakukan ini kerana aku memerlukan-Nya dan tanda kasih kepada-Nya.....”

Mungkin sekali pandang kedua-dua jawapan betul dan tiada bezanya, tetapi jika diperhati dengan sedalamnya seakan ada garis pemisah yang merintangi keduanya. Benar, garis halus yang memisahkannya!

Kita bersembahyang kerana satu tanggungjawab, memang ia tanggungjawab kita selaku hamba-Nya. Tiada yang dapat menafikannya.

Allah SWT berfirman:
"Tidak Aku (Allah) jadikan jin dan manusia melainkan untuk mengabdikan diri kepada-Ku." (adz-Zariyat: 56).

Tetapi jika semata tanggungjawab, tidak mustahil ada harinya kita akan rasa cuak, berat dan malas. Lalu sembahyang terasa satu bebanan pula. Hilanglah kemanisan dan keindahannya. Akhirnya kita mengeluh, “nak buat macam mana....dah tanggungjawab.” (Na`udzubillah)

Tetapi jika kita melakukannya kerana tanggungjawab lalu ditambah pula kerana cinta dan kasih kepada-Nya, maka kita akan menjumpai kemanisan dan ketenangan saat melakukannya.

Daripada Anas ra. bersabda Rasulullah saw: "Tiga perkara sesiapa memilikinya akan memperolehi kemanisan iman; Jadikan Allah dan Rasul-Nya perkara yang paling dikasihi mengatasi yang lain, mengatasi seseorang kerana Allah dan enggan kembali kepada kekufuran seperti enggan di bakar dalam api." (Bukhari)

Oleh itu, perbetulkanlah pandangan kita dalam melakukan solat termasuk ibadat-ibadat yang lain. Sesungguhnya ibadat yang dilakukan dengan kasih sayang pasti akan menumpahkan kasih sayang-Nya. Tiada kasih sayang bagi mereka yag tiada kasih sayang.

Ibadat, satu keperluan bukan bebanan!

2 comments:

Nazihah@Jiha said...

Allahuakbar..

terima kasih ustaz atas perkongsian ini.

abuikhwan said...

semoga bermanfaat

Post a Comment