Sahabat Sejati

Saturday 23 July 2011

Cetusan rasa: wahai diri, bersyukurlah


Allah SWT berfirman:

“Maka ingatlah kepada-Ku, nescaya Aku mengingati kamu. Dan bersyukurlah kamu kepada-Ku dan jangan kamu mengkufuri (akan nikmat-Ku).” (al-Baqarah: 152)

Wahai diri...

Panjatkanlah kesyukuran seandainya di waktu pagi kau masih mampu mencelikkan mata, bangun dalam keadaan sihat dan segar. Ingatlah, di ketika ini ada orang yang tidak mampu melakukannya kerana ajal telah menjengah.

Wahai diri...

Panjatkanlah kesyukuran seandainya di waktu ini kau masih mempunyai atap buat berteduh dari hujan dan panas, biarpun hanya pondok kecil. Ingatlah di ketika ini ada orang yang hanya berbumbungkan langit terbentang luas.

Wahai diri...

Panjatkanlah kesyukuran seandainya di waktu ini kau masih memiliki selera untuk menikmati apa yang terhidang. Ingatlah kerana di ketika ini ada orang yang hanya mampu memandang kerana terlantar di katil sakit.

Wahai diri...

Panjatkanlah kesyukuran seandainya di dalam rumahmu masih ada makanan yang tersimpan buat bekalan. Ingatlah di ketika ini ada orang yang bergelandangan ke sana ke mari mencari sesuap nasi ibarat kais pagi makan pagi.

Wahai diri...

Panjatkanlah kesyukuran seandainya kau masih mampu memutikkan senyuman di kelopak bibir, merasa bahagia dan gembira dengan kehidupan ini. Ingatlah di ketika ini ada orang yang menderita dan berduka nestapa kerana bosan dengan perjalanan hidupnya.

Wahai diri...

Panjatkanlah kesyukuran seandainya kau masih mampu membaca dan memahami bilah-bilah bahasa coretan ini. Ingatlah di ketika ini ada orang yang tidak mampu membaca dan menulis kerana tiada kesempatan untuknya belajar.

Wahai diri...

Panjatkanlah kesyukuran seandainya kau masih memiliki sekeping hati untuk bersyukur dengan segala nikmat-Nya. Ingatlah di ketika ini ada orang yang hatinya telah dimatikan oleh-Nya. Sedangkan dia sendiri tidak menyedari lalu kehidupannya tidak memberi apa-apa erti sekadar satu kehidupan sama seperti kehidupan makhluk-makhluk yang lain.

Allah SWT berfirman:

“Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk (isi) neraka Jahanam kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah), mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah) mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai. (al-‘Araaf: 179)

Nikmatilah hari-hari yang indah ini dengan merenung segala pemberian-Nya dan bersyukurlah kepada-Nya kerana nikmat pemberian yang tidak pernah habis ini.

Sesungguhnya Allah, Tuhan kita yang amat penyayang.

2 comments:

Nazihah@Jiha said...

ya rabb..tersentuh hati :'( betapa bersyukurnya diri ini dengan nikmat yang Allah berikan..

terima kasih ustaz.

abuikhwan said...

Sesungguhnya Allah, Tuhan kita yang amat penyayang.

Post a Comment