Sahabat Sejati

Thursday 14 July 2011

Bingkisan hati...


Hidup ini bukan pilihan, tetapi menurut ketentuan-Nya.

Apa jua perancangan yang dilakukan, tidak mampu diduga kesudahannya. Bahagia atau derita, kejayaan atau kecundang. Kerana Dia yang Maha Berkuasa dan Maha Mengetahui apa yang tersirat di sebalik taqdir-Nya.

Kita merancang, berikhtiar, berdoa, selepas itu pulangkan segala kesudahan menurut kehendak-Nya.

Apa yang telah ditaqdirkan, penerimaannya mestilah dengan hati yang redha dan pasrah. Jangan ada sedikit penyesalan yang akan membibitkan noda-noda dosa walaupun sebesar debu. Pandanglah segala ketentuan itu sebagai satu anugerah yang terindah. Umpama pemberian daripada seorang kekasih buat kekasihnya. Memberi dengan cinta dan kasih. Manisnya jika itu tersemat di sanubari.

Berjalan di bumi Allah yang luas ini.

Sedar atau tidak, setiap episod yang dilayari dalam perjalanan hidup sentiasa terselit ibrah dan pengajaran.Begitu jua musibah, sebenarnya ia adalah didikan dari-Nya. Namun tidak semua dapat dimengertikan, andai tidak dicungkil dengan pandangan mata hati. Buta mata tidak nampak jalan di dunia, tetapi buta hati di dalam dada, pasti seribu sengsara.

Sesekali ada waktu dan ketikanya, bila bersendirian melayani perasaan. Tidak semena-mena memori silam menjengah di ruangan mata. Lalu ia memenuhi rongga hati dan benak pun mula mengatur bicara.

“Indahnya kehidupan lalu.”

Namun sekadar kata-kata kosong tanpa warna kerana semuanya telah menjadi sejarah.

Semuanya tidak sesekali akan berulang. Putaran jarum waktu tidak akan berundur ke belakang. Masa yang berlalu seumpama air sungai yang mengalir.

Janganlah engkau meratap, andai dulu tersilap langkah. Yakinlah walaupun seburuk mana taqdir dirimu, sesungguhnya rahmat Allah tetap luas untukmu. Jangan letih untuk merintih, jangan jemu untuk merayu.

Mujahadah itu pahit, tetapi syurga itu manis.

Gapaikanlah...

“Tiada suatu bencana pun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis di dalam kitab (Lauhul Mahfuz) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berdukacita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri.” (al-Hadid: 22-23)

2 comments:

Nazihah@Jiha said...

Salam alaik ustaz =)

ya,bila dikenangkan balik perjalanan hidup diri dulu sehingga skrg ni,subhanallah..rasa Allah dah atur dgn cukup baik sebenarnya =)w/pun penuh ranjau onak duri dan cubaan..tapi,cukup mematangkn diri =)

abuikhwan said...

aturan-Nya yang adalah yg terbaik!!!

Post a Comment