Sahabat Sejati

Monday 18 July 2011

Al-Fatihah...


Semalam.

Ketika sedang menyelak lembaran-lembaran warkah mutiara ilmu, tiba-tiba diterpa dengan pesanan ringkas dari seorang sahabat. Pengambilan hak-Nya.

“Al-Fathah, YB Dr Lo` Lo` Ghazali telah kembali ke rahmatullah sebentar tadi di Hospital Selayang, jam 10.15 malam.”

Innalillahi wa inna ilaihi raji`uun.

Sekalung doa dalam munajat kepada Allah SWT, agar Allah SWT mengurniakan keampunan dan kasih sayang-Nya dengan penuh limpahan yang berterusan. Serta limpahan rahmat dan maghfirah seluas-luasnya ke atas ruhnya, dan ditempatkan bersama golongan yang diredai-Nya.

Demikianlah bahasa doa yang dipanjatkan bersama sedikit cebisan kesedihan.

Yang pergi telah pun berlalu kesibukan dunia baginya, manakala yang masih diberikan kesempatan bernafas belum tentu nasibnya. Maka perbanyakkanlah bekal buat bertemu dengan-Nya. Sesungguhnya segala janji-Nya adalah benar.

Sesungguhnya kematian itu adalah suatu yang pasti. Tiada siapa yang dapat lari darinya. Setiap kali kita melihat orang-orang yang mati disekeliling kita, sebenarnya kita melihat kematian kita. Begitu juga apabila kita melihat kuburan kerabat, saudara-mara serta sahabat kita, sebenarnya kita melihat kuburan kita.

Ketika kematian menjemput, semua kenyataan dalam hidup lenyap. Tiada lagi kenangan, tiada lagi hari-hari indah. Renungkanlah kesempatan hidup ini, persiapkanlah sebanyaknya bekalan yang akan dibawa. Kerana selepas ini kehidupan yang panjang dan amat dahsyat hal keadaannya. Oleh itu, ambillah kematian itu sebagai pelajaran penting yang mesti diingati.

“Tiap-tiap yang bernyawa pasti akan merasai mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamatlah disempurnakan pahalamu. Sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga maka sesungguhnya dia telah beruntung. Kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan.” (ali-Imraan: 185)

Fitrah kehidupan, pasti ada perhentian. Siapa yang dulu siapa yang kemudian. Sesungguhnya kembali ke Rahmatullah, hanya sekadar perpindahan daripada kepenatan dunia menuju kepada kerehatan di barzakh.

Secebis tulisan sahabat saya al-Fadhil Ustaz Riduan Mohd Nor:

“Melihat lorong gelap itu,aku teringatkan seorang aktivis muslimah tegar yg memulakan program menyantuni gelandangan kota termasuk pekerja-pekerja seks yang membuka peha meraih rezeki. Dia wanita besi yang tabah, sekental karang di lautan, tak tertahan asakan kuat , dia terus berlari menebarkan pengaruh jamaah. Aku mengenalinya lewat tulisannya dalam Majalah Muslimah semenjak aku di kampus. Seorang doktor perubatan yang juga seorang aktivis muslimat. Dia terus menuju ke puncak apabila sepenuh masa di medan, banyak sumbangannya termasuk memajukan Nisa'....”

"Allahumma firglaha war hamha..."

0 comments:

Post a Comment