Sahabat Sejati

Monday 27 June 2011

Travelog: Debu-debu Kota 1000 Menara



Travelog Debu-debu Kota 1000 Menara’ adalah catatan perjalanan ilmu. Ia mengupas pengalaman dan jerit perih sebagai seorang musafir ilmu yang ingin mengutip mutiara-mutiara khazanah tinggalan nabi, aulia dan ulama’-ulama’ terdahulu di Kota Mesir yang terkenal dengan jolokan Kota 1000 Menara. Mesir juga terkenal sebagai gelaran yang diberikan Nabi SAW iaitu Ardul Kinanah (Bumi yang subur).

Subur dengan pengetahuan, ilmu pengetahuan dan doa. Bumi bertuah ini dikurniakan satu institusi terulung dunia iaitu Universiti Al-Azhar yang telah melahirkan jutaan ulama’ terbilang yang menjadi sumber rujukan agama hingga ke hari ini. Satu-satunya institusi pendidikan yang masih mengekalkan keaslian ilmu agamanya dengan sistem pendidikan klasik dan moden.

Catatan perjalanan ilmu ini diharap dapat dijadikan petunjuk serta panduan kepada penuntut ilmu bahawa mencari ilmu memerlukan pengorbanan yang tinggi dan perjuangan yang tidak mengenal erti mengalah sebagaimana yang ditunjukkan oleh Imam As-Syafie rahimahullah yang akhirnya jasad beliau tersemadi di bumi barakah ini.

(Lorekan kata pada sudut belakang buku Travelog: Debu-debu Kota 1000 Menara)

Tajuk : Travelog: Debu-debu Kota 1000 Menara
Penulis : Farid Rashidi
Penerbit : MUST READ SDN BHD
m/s : 239
Harga : SM 24.90 / SS 27.90

Bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu yang menciptakan!

1 comments:

Nazihah@Jiha said...

menarik! insha-Allah akan dibeli.

Post a Comment