Sahabat Sejati

Wednesday 1 June 2011

Sakit itu ruang muhasabah diri



“Saya akan buat surat rujukan hospital, dan encik Wan kena pergi ke hospital pada hari ini juga,” kata doktor wanita yang manis bertudung itu sambil menulis pada sekeping surat.

“Apa sakit sebenarnya doktor?” Saya bertanya meminta penjelasan dengan sedikit debaran yang tiba-tiba menguasai dada.

Penantian satu penyeksaan.

Saya keresahan, menanti jawapan yang akan terbit dari mulut sang doktor. Suhu dari penghawa dingin menyebabkan saya berpeluk tubuh menahan kesejukan.

“Emm.., melihat pada tanda-tandanya saya agak denggi, tak apalah bawa surat ini ke hospital untuk mendapat rawatan lanjut.” Jawabnya lembut, mungkin kerana mahu meredakan resah yang bersarang di hati saya.

Sudah 3 hari saya tidak sedap badan, menggigil kesejukan pada malam hari walaupun badan berpeluh. Sungguh tidak selesa. Selera makan mula berkurang manakala tidur malam pula sering terganggu. Masuk hari ke tiga kelihatan bintik-bintik merah di lengan dan bahu.

Bimbang dengan keadaan yang berlaku, saya membuat pemeriksaan di klinik lalu saya diminta merujuk ke hospital. Saya akur.

Akhirnya saya disahkan menghidap denggi dan ditahan di wad.

Ujian kesakitan

Sesungguhnya sakit adalah di antara ujian Allah SWT kepada hamba-Nya.

Apabila kita berdepan dengan ujian kesakitan ini, kita ada dua keadaan yang perlu dilakukan. Pertamanya, kita mesti berikhtiar mengubatinya. Jangan terbitkan rasa jemu dan berputus asa walaupun kesakitan itu mengambil masa yang lama untuk sembuh.

Dalam satu peristiwa, orang Arab Badwi telah datang kepada Rasulullah saw dan mereka bertanya: "Ya Rasulullah adakah kami perlu berubat?" Maka sabda Nabi : "Ya, wahai hamba Allah hendaklah kamu berubat sesungguhnya Allah tidak meletakkan suatu penyakit itu kecuali diletakkan bersamanya ubat kecuali satu penyakit sahaja." Maka mereka bertanya, "apakah penyakit itu?" Sabda Nabi : "Penyakit itu ialah 'tua'." (Riwayat Ahmad)

Keduanya, disamping kita berikhtiar, kita mesti ada rasa menyerah sepenuhnya kepada Allah SWT. Kita amat memerlukan kekuatan emosi dan spiritual, semuanya adalah dengan merujuk kepada-Nya.

Ketika seseorang ditimpa sakit, hendaklah dia memperbanyakkan taubat dan istighfar kepada Allah SWT. Hendaklah dia juga sentiasa mengingati Allah SWT dan mengharapkan keampunan-Nya. Sesungguhnya seseorang itu tidak akan mengetahui apakah sakitnya itu akan sembuh ataupun sakit itu akan menyebabkan ajalnya.

Da juga mestilah sentiasa bersangka baik kepada Allah SWT sebagaimana firman-Nya di dalam hadis Qudsi “Aku selalu dekat dengan sangkaan hamba-Ku, dan Aku bersamanya apabila dia mengingati-Ku.”

Janganlah sekali-kali menganggap bahawa sakit ini adalah musibah, nasib buruk atau hukuman dari Tuhan. Patrikan di dalam diri bahawa sama ada sakit atau sihat, ianya adalah ujian dari Allah SWT. Kita diuji dengan sihat agar kita sentiasa bersyukur kepada-Nya, manakala kita diuji dengan sakit agar sentiasa bersabar dengannya.

Ujian kesakitan juga adalah supaya kita sentiasa menghargai nikmat sihat yang diberikan. Oleh itu haram melakukan perbuatan-perbuatan yang boleh menghilangkan atau memudaratkan kesihatan seperti minum arak, menagih dadah dan sebagainya.

Jadi, sakit dan sihat adalah ujian. Baik dan buruknya bergantung kepada cara kita melihatnya.

Dalam satu kisah yang diceritakan, pada suatu hari Rasulullah saw menziarahi seorang pemuda yang sedang sakit dan baginda bertanya kepadanya: “Bagaimanakah perasaanmu?”

Lalu pemuda itu menjawab: “Aku meletakkan sepenuh harapanku kepada Tuhanku dan aku selalu cemas tentang dosa-dosaku.”

Maka Rasulullah saw bersabda: “Selama dua sifat ini terkumpul di dalam hati seorang Muslim, sedang ia dalam keadaan meghampiri maut, maka Allah akan mengabulkan semua yang diharapkan dan menyelamatkan dari semua yang ditakutinya.” (Tirmidzi)

Ruang muhasabah diri

Pengalaman tinggal di wad selama 2 minggu memberikan ribuan keinsafan dan pengajaran kepada saya. Sesungguhnya Allah SWT Maha Berkuasa memberikan kesakitan secara tiba-tiba, biarpun berbagai usaha pencegahan dilakukan.

Benar, di dalam setiap pemberian Allah SWT yang pada zahir pandangan kita adalah sesuatu yang tidak menyenangkan, tetapi disebaliknya terkandung 1001 hikmah kemanisan yang tidak ternilai. Seandainya kita melihat setiap satunya dengan mata hati yang ikhlas.

Saya tidak nafikan, bukan mudah melihat ujian yang datang terkumpul di depan mata. Walaupun bibir boleh mengucapkan kalimat sabar, namun mempelajari erti kesabaran itu amat mudah berbanding mengalaminya.

Justeru itu dalam kedaifan iman saya ini, saya cuba menghitung setiap detik yang dilalui agar tidak berkurang rasa syukur yang meniti di bibir atas kurniaan yang amat besar ini. Sentiasa sihat menjadikan kita lupa betapa besarnya nikmat tersebut yang tidak mampu dibayar dengan wang ringgit. Tetapi bila sakit barulah dapat rasakan kasih sayang Ilahi. Moga keinsafan ini berpanjangan dan menjadikan diri ini lebih hampir kepada-Nya.

“Barangsiapa yang Allah mahukan dirinya beroleh kebaikan, nescaya diujinya dengan kesusahan” (Riwayat al-Bukhari)

2 comments:

||aLeaSaRa|| said...

salam singgah sahabat abu ikhwan.kena denggi lagi ke ni?atau ni yg dulu?apa2 pun kite dan rakan2 semua mendoakan yg terbaik semoga sahabat cpt sembuh,byk2 minum air ye,tak sangka sahabat kena denggi lagi sekali.kite pun risau dgn keadaan cuaca yg tak menentu nyamuk pun byk.

kejap lagi kalau sempat insya ALLAH kite akan kgsikan satu buku tentang rahsia simbol yahudi.selama ini umat islam tak sedar yahudi mempengaruhi kehidupan seharian secara halussss....

abuikhwan said...

tempohari...tetapi kemanisan tarbiyahnya masih lagi terasa.
tq sahabat.

Post a Comment